Kursplan

Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - förskoleklass och grundskolan åk 1-6

Kurskod
GPG3CK
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-06-11.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-07-15.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • redogöra för den historiska framväxten av grundskolan samt förklara denna framväxt utifrån utbildningspolitiska och läroplansteoretiska perspektiv,
  • redogöra för och resonera om aktuell politisk styrning och organisation av dagens utbildningsväsende, med särskild tonvikt på grundskolan,
  • reflektera över verksamhetens styrdokument i relation till utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp,
  • jämföra den svenska grundskolans samhällsuppdrag med andra länders motsvarande uppdrag,
  • samverka med medstudenter och kommunicera på svenska i tal och skrift,
  • inta ett vetenskapligt förhållningssätt gentemot verksamheten i förskoleklass och grundskola,
  • visa grundläggande förmåga i vetenskapligt skrivande.

Innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i frågeställningarna Vad är skola? och Varför har vi den? Den svenska skolans samhällsuppdrag studeras utifrån ett historiskt, utbildningspolitiskt och internationellt perspektiv. Utbildningspolitiska, läroplansteoretiska och utbildningsfilosofiska begrepp och perspektiv diskuteras i relation till grundskolans framväxt, organisation och styrning. Demokratibegreppet behandlas och relateras till styrningen av den svenska skolan med särskilt beaktande av idén om en likvärdig skola ur ett barnrättsperspektiv. Med stöd av vetenskapliga begrepp hämtade från teorier om genus, etnicitet och klass bearbetas några av de grundläggande värden som uttrycks i skolans läroplaner samt i FN:s barnkonvention. Innebörden av yrkesetik, vetenskapligt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket introduceras och praktiseras fortlöpande under kursens gång.

Examinationsformer

  • Seminarium
  • Individuell muntlig tentamen
  • Individuell skriftlig inlämninguppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få VG som slutbetyg i kursen krävs VG i både moment 1 och 2.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Skolans framväxt, uppdrag och styrning - 7,5 hp | U–VG
  • Samhällsuppdraget i aktuellt och internationellt perspektiv - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Engelska 6, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

För nätbaserad kurs ingår en obligatorisk campusträff om maximalt tre dagar.

För kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen motsvarar PG1053.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.