Kursplan

Turismmarknadsföring

Kurskod
GTR3AU
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Turismvetenskap (TRU)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Företagsekonomi1
Turismvetenskap2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
2G1N
Fastställd
Fastställd 2024-03-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-03-05.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom marknadsföring generellt och inom turismmarknadsföring specifikt
  • värdera för- och nackdelar med olika marknadsföringsstrategier generellt och specifikt inom turismmarknadsföring
  • analysera turismföretags marknadsföringsmix.

Innehåll

Kursen har två moduler. Den första modulen introducerar grundläggande marknadsföringskoncept och teorier. Modulen tar upp koncept som varumärke, distribution, segmentering, prissättning och positionering. Vidare diskuteras hur dessa koncept tillämpas i ett turistsammanhang. Den andra modulen handlar om att analysera marknadsföringsmixen som turismföretag använder med fokus på att tolka hur turistföretag marknadsför sina produkter och tjänster med hänsyn till sin målmarknad, konkurrenter och varumärkesimage.

Examinationsformer

  • Skriftlig tentamen
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Aktivt deltagande vid seminarier

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används A–F.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Grundläggande begrepp, teorier och modeller - 5,0 hp | A–F
  • Analyser - 2,5 hp | A–F

Behörighet

  • Grundläggande behörighet. Undantag för svenska kan ges.

Övrigt

Maximalt fem tentamenstillfällen.

Överlappar GFÖ35J.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.