Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom marknadsföring generellt och inom turismmarknadsföring specifikt
- värdera för- och nackdelar med olika marknadsföringsstrategier generellt och specifikt inom turismmarknadsföring
- analysera turismföretags marknadsföringsmix.
Innehåll
Kursen har två moduler. Den första modulen introducerar grundläggande marknadsföringskoncept och teorier. Modulen tar upp koncept som varumärke, distribution, segmentering, prissättning och positionering. Vidare diskuteras hur dessa koncept tillämpas i ett turistsammanhang. Den andra modulen handlar om att analysera marknadsföringsmixen som turismföretag använder med fokus på att tolka hur turistföretag marknadsför sina produkter och tjänster med hänsyn till sin målmarknad, konkurrenter och varumärkesimage.
Examinationsformer
- Skriftlig tentamen
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande vid seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Grundläggande begrepp, teorier och modeller - 5,0 hp | A–F
- Analyser - 2,5 hp | A–F
Behörighet
- Grundläggande behörighet. Undantag för svenska kan ges.
Övrigt
Maximalt fem tentamenstillfällen.
Överlappar GFÖ35J.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.