Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva förutsättningar för fysiska butiker att skapa försäljning i detaljhandelsföretag (1)
- förklara samband mellan affärsidé, sortiment, exponering och butikslokal (2)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera faktorer som påverkar kundens upplevelse av och interaktion med butiksmiljön (3)
- diskutera fysiska butikers utformning i förhållande till dess kulturella kontext, t. ex rådande genusföreställningar (4)
- analysera och ge exempel på samband mellan nuvarande generella praxis i den svenska detaljhandelsbranschen, avseende fysiska butikers utformning, och aktuell forskning på området (5)
- skriftligen och muntligen kommunicera anvisningar för sammansättning av butikskoncept (6).
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande aspekter av kommunikation via fysiska butikers utformning och hur detaljhandelsföretag på lång och kort sikt kan skapa försäljning via dessa kanaler. Området innefattar kundens fysiska och kognitiva förutsättningar att tolka och interagera med butiksmiljön. Kursen behandlar också exponeringsvarianter, färg- och materialval, ”butiks layout”-er och priskommunikation. Studenten ges tillfälle att praktisera kunskaperna genom att konstruera ett fiktivt butikskoncept utifrån en affärsidé.
Examinationsformer
Skriftliga seminarieuppgifter och aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, 4,5 hp (mål 1, 3, 4, 5)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift med muntlig presentation, 3 hp, (mål 2 och 6)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift med muntlig presentation, 3 hp, (mål 2 och 6)
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, studiebesök.
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Skriftliga seminarieuppgifter och seminarier: U-GBetyget på den individuella inlämningsuppgiften utgör grunden för betyget på hela kursen.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Ersätter kursen IE1031.
Summary in English
Knowledge and understanding
After completing the course, the student will be able to:
- describe the conditions which affect how retail businesses create sales in a physical store environment
- explain the relationship between business concept, assortment, product presentation and store premises
Skills and abilities
After completing the course, the student will be able to:
- give examples of factors that influence the experience and interaction of the customer with the store environment
- discuss the form of the physical store environment according to its cultural context, e.g., current perceptions on gender
- analyze and give examples of the connection between current praxis in retail store environment management in Swedish retail business and current research in this field
- both orally and in writing communicate instructions for putting together a store environment based on a business concept.