Om forskargruppen
Den yrkesdidaktiska forskningsgruppen är en mötesplats främst för forskare, lärarutbildare och doktorander med anknytning till yrkeslärarprogrammet på Högskolan Dalarna, men vi bjuder gärna in gäster till våra seminarier. Fokus ligger på yrkesdidaktiken, med den kunskap som berör yrkeslärares didaktiska arbete med planering och genomförande av utbildning, och främst då utbildning i yrkesämnen på gymnasieskolans yrkesprogram och i den kommunala vuxenutbildningen (komvux).
Yrkesutbildningen och yrkesämnena omfattar en stor bredd och variation av yrken. Bland de tolv nationella yrkesprogrammen på gymnasieskolan finns exempelvis bygg- och anläggningsprogrammet, naturbruksprogrammet samt vård- och omsorgsprogrammet. På komvux erbjuds motsvarande utbildning i kortare yrkespaket med fokus på yrkesämnen, men där de gymnasiegemensamma ämnena inte ingår.
I utbildningen i yrkesämnen ingår såväl den skolförlagda undervisningen som det arbetsplatsförlagda lärandet, och yrkesdidaktiken behandlar båda dessa delar. Inte minst är samspelet mellan skola och arbetsplats viktigt i yrkesutbildning. Forskningsgruppen bidrar främst till forskningsanknytningen för yrkeslärarprogrammet, som utbildar lärare för yrkesutbildningen på gymnasienivå, vilket innebär att denna utbildning står i fokus.
Utöver detta intresserar sig den yrkesdidaktiska gruppen även för bredare kunskap om och för yrkesutbildning, exempelvis om yrkeslärares kunskapsbas utöver yrkesdidaktiken samt om yrkesutbildning i andra sammanhang som folkhögskola, yrkeshögskola och högre utbildning.
Medlemmar
Forskningsprojekt
Doktorandprojekt: Läsmotivation hos yrkeselever: Yrkeslärarens möjligheter och utmaningar (Kristina Hagdahl)
Start: 2024-09-01
Doktorandprojekt: Skriva i yrkesgymnasial (ut)bildning: Om skriftpraktiker och skrivandets roll inom gymnasieskolans yrkesprogram (Hanna Boremyr)
Start: 2024-09-01
Doktorandprojekt: Vuxna utrikesfödda yrkeselever och hur de får till sig arbetsplatsens normer och värderingar (Åsa Kindevåg)
Start: 2022-09-01
Nordisk forskning om yrkeslärarutbildning
Start:
Professionellt seende av praktiskt kunnande
Start:
Lärare som lyckas med ämnesintegrering
Start: