Specialnummer i forskningstidskriften Nordic Journal of Literacy Research
Nya tider skapar nya utmaningar för läs- och skrivundervisning i de tidiga skolåren. Hur kan dagens forskning möta framtidens behov undervisning för individen och i klassrummet?
Forskning om läsning och skrivning sker idag inom många olika discipliner. Detta medför att mångskiftande teoretiska perspektiv och metodologiska ansatser används för att beskriva utvecklingen av läsning och skrivning, deras praktik, och hur de används tillsammans. Denna variation i perspektiv ger rika möjligheter till en mer nyanserad förståelse för de komplexa aktiviteterna att läsa och skriva. Sådan välgrundad kunskap är nödvändig för att möta framtidens utmaningar – utmaningar för individen likväl som för klassrummet. För forskare inom läs- och skrivforskning är en av de stora utmaningarna att göra resultaten från de nya forskningsarenorna tillgängliga och relevanta för ett skolsammanhang.
Detta specialnummer vill samla nya, empiriska studier om läsning och/eller skrivning i ett nordiskt perspektiv. Vi har sökt studier som tillsammans representerar ett brett fält av vetenskapliga perspektiv på läsning och skrivning, och bidrag som särskilt fokuserar på hur forskningen som presenteras är relevant för läs- och skrivundervisning under skolans tidiga år (årskurs F–6, ca 6–12 års ålder). Vi har välkomnat bidrag från många disciplinära områden, och tvärvetenskapliga ansatser har varit av särskilt intresse.
Vi tror att detta specialnummer kan komma att utgöra en stor tillgång för dels forskare i de nordiska länderna, dels skolväsendet i vid bemärkelse: beslutsfattare, rektorer, lärarutbildare, lärarstudenter och inte minst verksamma lärare.
Specialnumret omfattar 7 vetenskapliga artiklar plus en redaktionell artikeln och publicerades i december 2019.
Gästredaktörer är Tarja Alatalo vid Högskolan Dalarna och Victoria Johansson vid Lunds universitet
Tarja Alatalotao@du.se Docent och lektor i pedagogiskt arbete Avdelningen Utbildningsvetenskap Högskolan Dalarna |
Victoria Johanssonvictoria.johansson@ling.lu.se Docent och lektor i allmän språkvetenskap Språk- och litteraturcentrum Lunds universitet |
Nätverkets syfte
Forskare inom läs- och skrivområdet har ett behov av en plattform där verksamma inom området kan mötas och utbyta kunskap och erfarenhet omkring pedagogiska och didaktiska frågor inom läs- och skrivfältet. Detta nordiska forum samlar forskare och breddar forskningsarenan.
Samhällsstrukturerna är i förändring och nya lärverktyg gör sitt intåg i skolan, vilket kräver att forskningen både producerar och besvarar nya viktiga frågeställningar. Av den anledningen behöver framtidens forskningsfrågor inom läs- och skrivfältet betraktas från flera synvinklar och perspektiv, så som exempelvis psykologiska, kognitiva, språkliga, pedagogiska, sociala och kulturella. Det är ett viktigt syfte för nätverket att möjliggöra sådana perspektivmöten.
Nätverkets verksamhet innefattar konferenser och symposier vid olika nordiska lärosäten, där forskare och doktorander kan presentera och diskutera sin forskning. Dessa konferenser ska också till viss del vara öppna för lärare. Konferenserna kan också resultera i skriftliga publikationer där forskningsresultat inom olika perspektiv i läs- och skrivforskning presenteras.
Vi välkomnar alla forskare inom området att ansluta till detta nätverk!
Kontakt
Tidigare aktiviteter
Symposium vid Högskolan Dalarna 30-31 januari 2017
Tema: Vad är de stora utmaningarna för läs- och skrivforskningen just nu?
Måndag 30 januari
Öppen forskningskonferens i Föreläsningssal 6, Campus Falun
Anmälan görs till Sofia Walter swl@du.se senast 23 januari 2017
Kl 13.30-14.00 Kaffe och smörgås
Kl 14.00-14.10 Öppning av konferens docent i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna, Tarja Alatalo
Kl 14.10-14.35 Presentation av professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna, Åsa Wedin: Identitets-förhandling och skrivande. Flerspråkighet som resurs i klassrummet
Kl 14.40-15.05 Presentation av docent i språkvetenskap vid Lunds universitet, Victoria Johansson: Om hur barn skapar sin text
Kl 15.10-15.35 Presentation av lektor i läs- och skrivutveckling vid Stockholms universitet, Barbro Westlund: Kursplanen i svenska som stöd- eller styrdokument
Kl 15.40-16.05 Presentation av doktorand vid Niilo Mäki institutet, Jyväskylä universitet, Pia Vataja: Verktyg för bedömning av läs- och skrivförmåga
Kl 16.10-17.00 Paneldiskussion på temat ”Vad är de stora utmaningarna för läs- och skrivforskningen just nu?” I panelen:
Docent i språkdidaktik vid Umeå universitet Eva Lindgren (flerspråkigt skrivande)
Lektor i pedagogik vid Mittuniversitetet Maria Rasmusson (digital läsning)
Lektor i svenskdidaktik vid Uppsala universitet Åsa af Geijerstam (skrivande i olika ämnen)
Moderator: Victoria Johansson
Tisdag 31 januari 2017 Nätverkskonferens med forskningspresentationer
Följande forskare presenterar sin forskning:
Linda Fälth, lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet
Eva Lindgren, docent i språkdidaktik vid Umeå universitet
Oddny Solheim & Kjersti Lundetre, lektorer i pedagogik vid Universitetet i Stavanger
Per Henning Uppstad, professor i språkvetenskap vid Universitetet i Stavanger
Maria Rasmusson, lektor i pedagogik vid Mittuniversitetet
Catharina Tjernberg, lektor i pedagogik vid Karlstads universitet
Ann-Katrine Risberg, doktorand vid Niilo Mäki institutet, Jyväskylä universitet
Åsa af Geijerstam & Jenny Wiksten Folkeryd lektorer i svenskdidaktik vid Uppsala universitet
Tarja Alatalo, docent i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna
Presentationerna utvecklas och skrivs som kapitel/artiklar i en antologi med titeln ”Utmaningar för läs- och skrivforskningen”. Syftet är att nå lärarstuderande och verksamma lärare med senaste nordiska läs- och skrivforskningen.
Symposiets ledare: Tarja Alatalo
Victoria Johansson
KONFERENS I STOCKHOLM 2015
Nätverkets andra forskningskonferens hålles vid Stockholms universitet 7-8 maj 2015
Tema
Vi välkomnar abstracts som ni själva bedömer som relevanta bidrag inom ämnet läsning och skrivning.
Upplägg
Konferensen byggs upp av plenarföreläsningar och sessioner med forskningspresentationer. Varje session varar i 30 minuter (20 minuter för presentation, 10 minuter för diskussion)
Språk
Konferensspråket är svenska/skandinaviska men kan också vara engelska vid behov.
Anmälan till forskningskonferensen
Anmäl dig i anmälningsformuläret senast 23 april. Abstractet skrivs i första hand på svenska/skandinaviskt språk men även engelska vid behov.
Program
Ett program läggs ut senare i vår men konferensen inleds efter lunch den 7 maj och avslutas tidig eftermiddag den 8 maj.
I vecka 18 får alla konferensdeltagare ett mejl med information. Samtidigt uppdateras denna webbsida. Då finns t.ex. detaljerat program och alla abstract tillgängliga.
Boende
Vi tänker oss att konferensdeltagare ordnar med boende själva.
Konferensmiddag
Gemensam konferensmiddag planeras till torsdag kväll.
Kostnader
Vi kommer att ta ut en låg kostnad för att täcka lokalkostnader. All betalning sker med kontanter vid registreringen.
Abstracts
Här läggs aktuella abstracts i vecka 18.
Kontakt
För frågor, mejla Tarja Alatalo tao@du.se