Vi bedriver forskning och granskar och diskuterar syften, metoder, teorier och resultat i egna och i andras studier. Forskningsgruppen ingår i forskningsprogrammet Ämneslitteracitet, läsning och skrivning i olika ämnen och skolformer.
Om forskargruppen
Vår forskning omfattar språk-, läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass samt läsundervisning i grundskola och gymnasieskola. Läsutvecklingens förmågor utgår teoretiskt från ”The Simple View of Reading” som innebär att läsning är en produkt av ordavkodning och förståelse av det lästa, vilket är en av ingångarna i den forskning som bedrivs i gruppen. Forskare i gruppen är nationellt erkända för sitt kunnande inom läsdidaktik, vilket synliggörs i samband med statlig utveckling av lärarkompetens inom området. Forskarna i gruppen är också flitigt anlitade av regionens skolor och även lärosäten som föreläsare om läs- och skrivdidaktiska frågor. Forskningen hämtar frågorna i de pedagogiska praktikerna och är även teoriutvecklande.
Forskning bedrivs om högläsning och skrivdidaktik i nordiska förskolor. I ett stort forskningsprojekt undersöks hurdan läs- och skrivutvecklande undervisning som pågår i 42 förskoleklasser, samt möjligheter att utveckla undervisningen. Även lågstadiets läsundervisning studeras.
En storskalig studie har genomförts om hur mycket elever läser i fyra ämnen i årskurs 6 och 9 en vanlig skoldag, vad det är som får eleverna att läsa och hur de upplever läsningen i ämnena. Läspraktiker studeras samt vad det är som gör att vissa elevgrupper i vissa skolor läser mer sammanhängande text än andra.
Gymnasieskolans läsundervisning utforskas utifrån utmaningar som gymnasielärare står inför när de väljer innehåll i relation till läsning i ämnet svenska. I en annan studie undersöks lärares och elevers erfarenheter av läsning av skriven text i historia. I en studie om undervisning av nyanlända ungdomar synliggörs behovet av läsundervisning och textbearbetning i olika skolämnen.
Medlemmar
Forskningsprojekt
Att läsa eller inte läsa: En studie av grundskolans läspraktiker
Projektstart: 2017-01-01
Att läsa historia online, enligt lärares och elevers erfarenheter
Projektstart: 2021-09-01
Betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer: Effektiv och rättvis undervisning i svenska och matematik
Projektstart: 2017-01-01
Differentierad undervisning - för att följa och främja förskoleklasselevers skriftspråksutveckling Projektstart: 2021-09-01
Förskoleklassen – en möjlig arena för läs- och skrivutvecklande undervisning inom olika ämnesområden Projektstart: 2021-01-01
Läs- och skrivutvecklande praktiker i förskolan
Projektstart 2018-01-01
Publikationer
Samarbeten
Litteraturdidaktiska nätverket LDN, Jönköping University
Research on Subject-specific Education, ROSE, Karlstads universitet
Nordic Research School in Teacher Education Relevant Research, NorTed
Finansiering
NordForsk
Vetenskapsrådet