Forskningsprojekt: Läs- och skrivundervisning och lärande i förskoleklass och skolans tidigare år
Projektledare
Tarja Alatalo
Deltagare
Projektperiod
2015-08-01 - 2023-12-31
Projektstatus
Pågående
Beskrivning
Det här projektet omfattar en rad studier utifrån perspektivet läs- och skrivundervisning i förskoleklass och skolans tidiga år. I en studie undersöktes förskoleklasspedagogers uppfattningar om dagens förskoleklass som pedagogisk arena. I ett annat projekt studerades förskoleklasslärares lärande i sambans med kartläggning av elevers läs- och skrivutveckling. Här studeras också språk-, läs- och skrivutveckling i samband med undervisning i olika ämnen i förskoleklass.
Nyckelord
förskoleklass, sexårigas skolstart, tioårig grundskola, språkutveckling, läs- och skrivutveckling, skolans tidigare år
Forskningsprofil
Utbildning och lärande
Ämne
Pedagogiskt arbete
Finansiärer
Publikationer
Alatalo, Tarja (red) . Läsundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2023.
Alatalo, Tarja . Introduktion , Ingår i: Läsundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2023. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja . Alla skolämnen ansvarar för elevers läsförmåga , Ingår i: Läsundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2023. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja . Läsundervisning i skolstartsåldern , Ingår i: Läsundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2023. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja . Läsflyt – en kritisk komponent i läsförståelseförmågan , Ingår i: Läsundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2023. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja . Grundläggande förmågor och färdigheter i skrivutvecklingen – didaktiska implikationer , Ingår i: Skrivundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2023. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja, Johansson, Annie-Maj . ”Nu läser vi grodans dagbok” : Läs- och skrivutvecklande praktiker i naturvetenskapsundervisning i förskoleklass , Pedagogisk forskning i Sverige , 2022, Vol. 27, No. 2. Artikel : refereegranskat.
Alatalo, Tarja . Kartläggning och bedömning – för att stötta alla elevers läs- och skrivutveckling , Ingår i: Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov , Gleerups Utbildning AB, 2022. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja . Tidig läs- och skrivundervisning utifrån elevens förutsättningar och behov , Ingår i: Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov , Gleerups Utbildning AB, 2022. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja, Johansson, Annie-Maj . Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik , Studentlitteratur AB, 2021. Bok.
Alatalo, Tarja . Högläsning – didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling , Studentlitteratur AB, 2021. Bok.
Alatalo, Tarja . Grundläggande förmågor och färdigheter i skrivutvecklingen - didaktiska implikationer , Ingår i: Skrivundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2020. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja (red), Johansson, Victoria (red) . Tvärvetenskapliga perspektiv på läs- och skrivundervisning i tidiga skolår , Nordic Open Access Scholarly Publishing, 2019.
Alatalo, Tarja (red) . Läsundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2019.
Alatalo, Tarja, Johansson, Annie-Maj . ”Kan man köra en skottkärra med fyrkantigt hjul?” : Läs- och skrivutvecklande praktiker i teknikundervisning i förskoleklass , Nordic Journal of Literacy Research , 2019, Vol. 5, No. 3, 63-82. Artikel : refereegranskat.
Alatalo, Tarja, Johansson, Victoria . Tvärvetenskapliga perspektiv på läs- och skrivundervisning i tidiga skolår : Redaktionell introduktion , Nordic Journal of Literacy Research , 2019, Vol. 5, No. 3, 1-9. Artikel : refereegranskat.
Alatalo, Tarja . Läsundervisning i förskoleklass , Ingår i: Läsundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2019. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja . Läsflyt – en komponent som möjliggör läsförståelseförmågan , Ingår i: Läsundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2019. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja . Introduktion , Ingår i: Läsundervisningens grunder , Gleerups Utbildning AB, 2019. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja . Språkstimulans och skrivundervisning i förskoleklass , Skolverket, 2018.
Tjernberg, Catharina, Alatalo, Tarja . Fokusskiften i skrivundervisningen , Skolverket, 2018.
Alatalo, Tarja, Meier, Joanna, Frank, Elisabeth . Information sharing on children’s literacy learning in the transition from Swedish preschool to school , Journal of Research in Childhood Education , 2017, Vol. 31, No. 2, 240-254. Artikel : refereegranskat.
Alatalo, Tarja . Förskollärares och grundskollärares uppfattningar om undervisning och lärande i förskoleklass , Pedagogisk forskning i Sverige , 2017, Vol. 22, No. 1-2, 79-100. Artikel : refereegranskat.
Alatalo, Tarja . ”Kalle, du kan ju läsa!” : Förskoleklasslärare synliggör förskoleklasselevers skriftspråksutveckling , Nordic Journal of Literacy Research , 2017, Vol. 3, No. 2, 1-18. Artikel : refereegranskat.
Alatalo, Tarja . Skriftspråksutvecklingen i övergången från förskoleklass till årskurs ett , Ingår i: Barns övergångar , Studentlitteratur AB, 2017. Kapitel av bok.
Alatalo, Tarja . Nationella uppdrag i läs- och skrivundervisning vid Högskolan Dalarna , SCIRA Läsning , 2017, Vol. 42, No. 2, 10-11. Artikel : populärvetenskaplig.
Alatalo, Tarja, Meier, Joanna, Frank, Elisabeth . Transition between Swedish preschool and preschool class : a question about interweaving care and knowledge , Early Childhood Education Journal , 2016, Vol. 44, No. 2, 155-167. Artikel : refereegranskat.
Alatalo, Tarja . Statliga åtgärder för att stärka lärandet i skolans tidiga år , Scira Läsning , 2016, Vol. 41, No. 2, 4-6. Artikel : populärvetenskaplig.
Alatalo, Tarja . Koppling mellan ljud och bokstav är a och o , Läs & skriv. En tidning för Dyslexiförbundet FML samt Skrivknuten. , 2015, Vol. 19, No. 3. Artikel : populärvetenskaplig.