Placering av ämnen som idag ligger inom nuvarande ILU behöver göras under hösten 2024 med anledning av budget- och verksamhetsplanering. Arbetsgruppen för ny organisation för lärarutbildning har tagit fram förslag på ämnesplaceringar med utgångspunkt i det remissunderlag och tillhörande remissyttranden som togs fram innan styrelsens beslut. Förslaget beaktar i den mån det är möjligt de synpunkter som kollegiet och institutionerna inkom med i sina remissvar under förslagsprocessen, samtidigt som ett övergripande högskoleperspektiv också måste beaktas. Detta innebär att vissa punkter i remissvaren inte kan tillgodoses.
Ämnesansvariga samt avdelningschefer från institutionen för lärarutbildning fick den 7 oktober information om förslag på nya placeringar av ämnen som idag ligger inom ILU.
Kommande steg i förslagsprocessen är risk-och konsekvensanalyser (RKA) samt information och förhandling med arbetstagarorganisationerna. Beslut om ämnesplaceringar förväntas tas av rektor den 4 november.
Förslag på ämnesplaceringar från och med 1 januari 2025
Förslaget nedan gäller de ämnen som idag ligger inom ILU. Likt högskolans övriga verksamhet kommer lärarutbildningen kontinuerligt utvärderas och justeras om det anses nödvändigt för att verksamheten ska bli så välfungerande som möjligt. I möjligaste mån föreslås institutioner och dess ingående ämnen fysiskt hållas ihop på det campus de är placerade.
- Matematikdidaktik föreslås placeras inom IIT
- Naturvetenskap föreslås placeras inom IHOV
- Bild föreslås placeras inom IKS
Pedagogiskt arbete
- Förslag på placering av pedagogiskt arbete måste även ta hänsyn till beslutet om att ämnet och dess storlek ska ses över (C2024/1233). Översynen kommer att genomföras av den interimistiska lärarutbildningsnämnden. Processen föreslås ske under vårterminen 2025, med start så tidigt som möjligt.
- Ämnet pedagogiskt arbete i dess slutliga reducerade form föreslås placeras på IKS.
- Ämnet pedagogiskt arbete måste få ny placering inför att ny organisation för lärarutbildning träder i kraft 1 januari 2025. Då det är ett stort ämne föreslås uppdelning av pedagogiskt arbete 1 och 2 till två olika institutioner. Detta för att underlätta för mottagande institutionernas möjligheter att ta över verksamheten under övergångsperioden 1 januari 2025 till dess att reducerad form för ämnet beslutats. Avdelningschef för respektive avdelning följer med till mottagande institution.
Förslag på placering av pedagogiskt arbete:
- Pedagogiskt arbete 1 föreslås under övergångsperioden placeras inom ISLL.
- Pedagogiskt arbete 2 inklusive forskarutbildningen föreslås placeras inom IKS.
Tidplan för process för förslag på ämnesplaceringar*
19 september: Högskolestyrelsen beslutar att ny organisationsmodell för lärarutbildning ska implementeras på Högskolan Dalarna.
20 september: Arbetsgruppen påbörjar arbetet med att ta fram förslag på ämnesplaceringar av ämnen som idag ligger inom ILU.
7 oktober: Ämnesansvariga samt avdelningschefer inom ILU presenteras förslag på ämnesplaceringar.
16 oktober: Fackliga organisationer får på MBL-sammanträde information om förslaget och har möjlighet att ge synpunkter. Förslaget fortsätter därefter att bearbetas.
30 oktober: Förslag på ämnesplaceringar förhandlas med fackliga organisationer på MBL-sammanträde. Risk-och konsekvensanalyser ska vara genomförda.
1 november: Beslutsunderlag ska vara färdigställt.
4 november: Rektor förväntas ta beslut om placeringar av ämnen.
*Med reservation för ändringar.
Varför togs beslutet att ta fram nytt förslag på organisation för lärarutbildning?
Det finns flera orsaker bakom beslutet att ta fram ett nytt förslag på ny organisation för lärarutbildning:
- Slutsatsen av den externa granskningen efter förlorat och uteblivet examenstillstånd för förskollärarutbildning.
- Tvärfunktionellt samarbete har inte fungerat optimalt.
- Svårigheter att rekrytera och behålla chefer.
- Arbetsmiljöproblematik har identifierats och måste åtgärdas.
- Slutsatser från forskningsgranskningen.
Den 19 september 2024 beslutade högskolestyrelsen att ny organisationsmodell för lärarutbildning ska implementeras. Beslutet syftar till att göra lärarutbildningen till hela högskolans angelägenhet och att införandet av en nämnd ska säkerställa fortsatt hög kvalitet i Högskolan Dalarnas lärarutbildning.
Mer bakgrund finns på sidan Ny organisation för lärarutbildning.