Högskolan kunde inte lösa övertaligheten helt genom omplaceringar därför finns det fortfarande en övertalighet och ett visst antal personer inom organisationen kan komma att sägas upp.
Arbetsbrist och övertalighet, undersöka möjlighet till omplacering
Arbetet med kretsning och turordning har påbörjats och MBL-information och förhandling kommer ske. Om en medarbetare blir aktuell för omplacering efter turordning och kretsning kommer medarbetaren få information om det så snart det går. Om medarbetaren tackar nej till skälig omplacering sker en uppsägning.
Arbetsbrist och övertalighet, kretsning och turordning
Som medarbetare behöver du förstå och känna till att du kan komma att beröras vilket kan väcka oro. Som medarbetare ska du känna dig trygg i att processen går rätt till. Detta arbete är inte unikt för högskolan utan de flesta verksamheter förändras med tiden och omorganisationer är en naturlig del av det. Om en medarbetare blir aktuell för eventuell uppsägning kommer den att få information om det.
Hur går kretsning och turordning till?
Det centrala kollektivavtalet TurA-S och LAS tillämpas vid fastställandet av turordningskretsar och förhandlas via MBL.
De anställda som kan komma att beröras delas in i en eller flera grupper, så kallade kretsar. Grunden i kretsarna utgår från:
- Anställningsort: Den anställningsort som står på medarbetarens anställningsavtal avgör vilken krets medarbetaren hamnar i.
- I huvudsak jämförbara arbetsuppgifter.
I varje krets upprättas en turordningslista som baseras på:
- Medarbetarnas totala anställningstid inom staten
Huvudregeln är att en person med längre anställningstid har företräde framför en med kortare anställningstid i samband med uppsägningar – enligt principen ”sist in, först ut”. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. - Tillräckliga kvalifikationer
Observera att kretsarna inte är fastställda eller förhandling genomförd.
Tidplan
Högskolans ambition är att den arbetsbristprocess som inleddes 2023 och som nu går in i turordning och kretsning är helt avslutad till årsskiftet.