Omdömet ”Godkänt med förbehåll” innebär att högskolans kvalitetssäkringsarbete för såväl utbildning som forskning i huvudsak är väl beskrivet, väl motiverat och fungerar väl i praktiken. Dock har bedömargruppen identifierat vissa områden där kvalitetssäkringsarbetet inte är tillfredsställande och där förbättringar krävs. Högskolan behöver vidta åtgärder för att åtgärda identifierade brister och redogöra dessa för Universitetskanslersämbetet (UKÄ) inom två år, senast den 25 mars 2027. UKÄ tillsätter därefter en bedömargrupp för att följa upp åtgärderna.
Hantering av synpunkter – en högt prioriterad fråga
Hanteringen av de synpunkter som inkommit är av hög prioritet och ingår som ett av rektors fokusområden i högskolans verksamhetsplan 2025 samt högskolans inriktningsverksamhetsplan.
Arbetet med att prioritera hur bedömargruppens synpunkter – inklusive godkända bedömningsgrunder - ska tas omhand kommer ske på kvalitetsråd under våren 2025. Processen för detta arbete håller avdelningen för ledningsstöd och ekonomi i. Under kommande år kommer arbetet med att utveckla det operativa och verksamhetsnära kvalitetsarbetet att integreras i workshops med bland annat programansvariga och ämnesansvariga, något som ingår i ihophållandet av kvalitetssystemet som avdelningen för ledningsstöd och ekonomi ansvarar för.
– En hög kvalitet i utbildning och forskning är grunden för vår verksamhet och utvecklingen av kvalitetssystemet är något som alltid pågår, summerar Jörgen Elbe.
Samlad bedömning från UKÄ
Forskning
Högskolan Dalarna uppfyller kvalitetskraven inom sex av åtta bedömningsgrunder för forskning.
Bedömningsgrund | Omdöme |
Fastställd ordning och kvalitetskultur | Uppfylld |
Kontinuerlig uppföljning | Inte uppfylld |
Återkommande granskningar | Uppfylld |
Forskningens utveckling och förnyelse | Uppfylld |
Stödverksamhet och forskningsinfrastruktur | Uppfylld |
Kompetensförsörjning, kompetensutveckling och karriärstöd | Uppfylld |
Jämställdhet | Inte uppfylld |
God forskningssed | Uppfylld |
Styrkor som framhålls
- Lärosätet har ett väl fungerande kvalitetssystem som identifierar brister och säkerställer kvalitet samt är integrerat i verksamhetsstyrningen och väl förankrat hos ledning, medarbetare och studenter.
- Återkommande granskningar är kopplade till verksamhetsstyrningen, vilket säkerställer att identifierade förbättringsområden åtgärdas.
- Lärosätet arbetar systematiskt med att skapa goda förutsättningar för forskningens och forskningsmiljöernas utveckling och förnyelse.
- Lärosätet arbetar systematiskt för att ge forskningen ett ändamålsenligt stöd samt har ändamålsenliga processer för prioritering och långsiktig förnyelse av forskningsinfrastrukturer.
- Det finns systematiska arbetssätt inom lärosätet som främjar god forskningssed samt förebygger och hanterar oredlighet i forskningen.
Utvecklingsområden som framhålls
- Forskningens uppföljning: På institutionsnivå saknas det i vissa fall information om principer och nyckeltal för att uppföljning ska kunna genomföras på ett kontinuerligt och kvalitetssäkert sätt.
- Förankra jämställdhetsarbetet i organisationen: Utifrån självvärderingen, fördjupningsmaterialet och platsbesöket kan bedömargruppen konstatera att lärosätet initierat en rad insatser för att främja jämställdhet i forskningens förutsättningar, men att det finns brister avseende implementeringen av jämställdhetsarbetet på lärosätet och att arbetet ännu inte är tillräckligt förankrat i organisationen. Lärosätet behöver arbeta med olika metoder för att ge förutsättningar för jämställd rekrytering och säkerställa att jämställdhetsarbetet når ut i samtliga delar av verksamheten.
Ta del av UKÄ:s kompletta underlag avseende forskning.
Utbildning
Högskolan Dalarna uppfyller kvalitetskraven inom sju av åtta bedömningsgrunder för utbildning.
Bedömningsgrund | Omdöme |
Fastställd ordning och kvalitetskultur | Uppfylld |
Kontinuerlig uppföljning | Uppfylld |
Återkommande granskningar | Uppfylld |
Inrättande och nedläggning | Uppfylld |
Studentstöd, läranderesurser och infrastruktur | Uppfylld |
Kompetensförsörjning och kompetensutveckling | Uppfylld |
Samband mellan forskning och utbildning | Uppfylld |
Studentcentrerat lärande | Inte uppfylld |
Styrkor som framhålls
- Lärosätet har ett tillfredsställande system för att samla in, analysera och följa upp sina kurser och program på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå, samt tillgängliggör detta för relevanta intressenter.
- Det finns ändamålsenliga processer för återkommande granskning av utbildningsverksamhet och för att åtgärda identifierade utvecklingsområden. Återkommande granskning av utbildning är nära knuten till verksamhetsstyrningen, vilket borgar för att identifierade utvecklingsområden också tas om hand i praktiken.
- Lärosätet arbetar systematiskt med att säkerställa att infrastruktur, studentstöd och läranderesurser är ändamålsenliga.
- Styrning och uppföljning har en tydlig koppling till verksamhetscykeln, och har stöd i lärosätets strategi.
- Lärosätet arbetar med att säkerställa kompetensförsörjningen för att tillgodose utbildningens behov, samt för att skapa goda förutsättningar för den undervisande personalens kompetensutveckling.
- Lärosätet arbetar systematiskt för att säkerställa ett nära samband mellan forskning och utbildning i verksamheten.
Utvecklingsområden som framhålls
- Säkerställa studentcentrerat lärande: Utveckla system för att kontinuerligt följa upp lärarnas behov av högskolepedagogisk kompetensutveckling gällande studentcentrerat lärande, samt följa upp på vilket sätt utbildningarna uppmuntrar studenternas aktiva roll i lärandeprocessen. Studenterna behöver systematiskt engageras i detta arbete.
- Öka externt inflytande: Lärosätet rekommenderas att i högre grad involvera externa intressenter i utveckling och uppföljning av utbildningar.
- Stärka studentinflytande: Lärosätet bör arbeta för att stärka studentinflytandet i samtliga processer för återkommande granskning av utbildning och i det arbetet även beakta villkoren för distansstudenternas jämlika deltagande.
- Tydliggöra uppföljningsrutiner: Lärosätet bör tydliggöra rutinerna för uppföljning av åtgärder som vidtas för ämnen, huvudområden och utbildningsprogram som inte uppfyller kvalitetskraven.
- Utveckla systematiska arbetssätt för uppföljning av studenternas upplevelse: Det saknas ett systematiskt sätt för lärosätet att kontinuerligt följa upp studenternas upplevelse av sambandet mellan forskning och utbildning.
Ta del av UKÄ:s kompletta underlag avseende utbildning.
Bakgrund
Under 2024 genomförde Universitetskanslersämbetet (UKÄ) en granskning av Högskolan Dalarnas kvalitetssäkringsarbete för utbildning och forskning. Granskningen är en del av det kontinuerliga arbetet för att säkerställa hög kvalitet i utbildning och forskning vid svenska lärosäten. Senast en granskning gjordes var 2017, då UKÄ bedömde att högskolan vid tillfället hade ett godkänt kvalitetssäkringsarbete. Sedan dess har kraven som granskningen utgår från kontinuerligt utvecklats, bland annat ingår numera även forskning.
För frågor om arbetet, tidigare process samt framtida process - kontakta i första hand Jonas (projektägare) eller Sofia (projektledare).