Om forskningsprogrammet
På högskolan läser cirka 70 procent av studenterna nätbaserade kurser och program. Ett lärosätesövergripande forskningsprogram är under uppbyggnad för att utveckla och bedriva pedagogisk och didaktisk forskning i syfte att stärka den vetenskapliga grunden i nätburen undervisning.
Forskningsprogrammet ”Nätburen undervisning (e-lärande) och digital kompetens i högre utbildning” går ut på att undersöka förutsättningarna kring utbildning via nätet för att kunna utveckla undervisningsmetoder och därigenom öppna för en stor flexibilitet och nya vägar till kunskap. Det finns ett behov att utforska och utveckla strategier för att möjliggöra lärande i en föränderlig och digitaliserad värld.
Pedagogik och didaktik inom nätburen undervisning
Forskningen ska omfatta aspekter kring pedagogik och didaktik inom nätburen undervisning som syftar till utveckling av digital kompetens hos studenter och lärare i högre utbildning. Programmet ska bygga vidare på erfarenheter från de forskningssatsningar som högskolan gjort inom området.
Forskningssatsningen startade våren 2023, och har förväntningar på sig att på sikt attrahera externa forskningsfinansiärer.
Syfte och ambition är att:
- att stärka högskolans kompetens inom området
- befästa och stärka högskolans position som ett lärosäte som leder utvecklingen nationellt och som har hög internationell relevans inom området
- en livskraftig forskargrupp ska vara etablerad vid satsningens slut.
Aktuellt: Tilldelning av medel för tvärdisciplinära grupper
För ansökan om externa forskningsmedel i forskningsprogrammet nätburen undervisning och digital kompetens i högre utbildning.
Högskolan Dalarna utlyste i januari 2024 medel till tvärdisciplinära grupper att ansöka om externa forskningsmedel inom området nätburen undervisning och digital kompetens i högre utbildning (C 2022/882). Utlysningen omfattade maximalt 10 % av heltidstjänstgöring under höstterminen 2024.
Syfte
Syftet med utlysningen av medel för tvärdisciplinära grupper att ansöka om externa forskningsmedel är att skapa tematiska och flervetenskapliga samarbeten över existerande ämnesgränser som kan utgöra grogrund för utveckling av nya idéer, tvärgående arbetsformer och forskningssamarbeten. Tanken är att möjliggöra för forskare med tillhörighet i olika ämnesmiljöer att kunna mötas runt specialiserade forskningsfrågor inom nätburen undervisning och digital kompetens i högre utbildning som kan utvecklas mellan disciplinerna. Stöd för skrivandet av ansökan ges i workshopform under hösten 2024.
Mål
Det primära målet är att ett antal externa forskningsansökningar inom området nätburen undervisning och digital kompetens i högre utbildning ska lämnas in under våren 2025. Det mer långsiktiga målet är att med hjälp av extern forskningsfinansiering utveckla en stark och livaktig miljö med nationella och internationella kopplingar inom nätburen undervisning och digital kompetens i högre utbildning.
Tilldelning
Sju ansökningar har inkommit, och dessa har bedömts både gemensamt och var för sig (F 2024/127). Dessa projektansökningar har beviljats 10% för varje disputerad och 5% för varje icke-disputerad lärare som är anställd på minst 80% vid Högskolan Dalarna. Projekten är (utan inbördes ordning):
- "Självstyrt lärande på distans" - Katarina Göransson, Tobias Rudholm Feldreich
- "Transformative Learning in Hybrid Higher Education Environment" - Lenka Klimplova, Ioanna Farsari, Magdalena Kania Lundholm, Jenny Lönnemyr, Maria Melin
- "Synkron desktopkonferens, kompetens och kvalitet" - Thorbjörn Swenberg, Inger Lindqvist, Jonathan White, Lena Dafgård
Kriterier vid bedömning och rangordning
De kriterier som använts vid bedömningen av inkomna ansökningar har varit:
De sökande ska representera olika ämnesmiljöer vid Högskolan Dalarna.
Vid bedömning av ansökningar om medel har följande kriterier tillmätts vikt:
- Forskningsprojektets potential och vetenskapliga innehåll
- De sökandes internationella och nationella forskningsnätverk
- Utformningen av samarbetet mellan ämnesmiljöerna
- Tänkt projektgrupp i den externa ansökan
Beredning och beslut
Granskningen har genomförts av interna sakkunniga tillsammans med en extern sakkunnig inom området. Den externa granskaren granskade samtliga arbeten. För att stärka validiteten gavs en av de interna granskarna i uppgift att granska samtliga ansökningar (utom i ett fall där det fanns ett jäv).
Granskarnas uppdrag var att bedöma kvaliteten i ansökningarna utifrån kriterier i utlysningen. Vid bedömningen av ansökningar skulle kriterier i utlysningen tillmätas vikt och bedömas med utgångspunkt i betygen 1–5, där 1 är undermålig, 2 svag, 3 medelmåttig, 4 stark, 5 mycket stark. Även ett sammanfattande omdöme skulle ges. Följande kriterier bedömdes med betyget 1–5:
- Forskningsprojektets vetenskapliga innehåll
- Originalitet och nyskapande
- Forskningsprojektets potential
- De sökandes internationella och nationella forskningsnätverk
- Utformningen av samarbetet mellan ämnesmiljöerna
- Kompetensprofil (vetenskaplig nivå, pedagogiska meriter och expertprofil) i tänkt projektgrupp i den externa ansökan
Rektor har beslutat om tilldelning av medel (F 2024/127).
Vid frågor, kontakta styrgruppen för forskningsprogrammet.
Medlemmar styrgrupp
Ordförande för styrgruppen är Tarja Alatalo och Jonathan White är vice ordförande. Avdelningen för stöd i utbildning och forskning ska adjungera en deltagare till styrgruppen.
Medlemmar arbetsgrupp
Utvecklingsplan
Utveckling av forskningsprogrammet sker under perioden 2023–2026.
2023
- Seminarieserie startas (30 mars)
- Möjliga nationella och internationella vetenskapliga kontaktytor inventeras (VT23)
- Sammanfattning av tidigare genomförda projekt och studier vid HDa (VT23)
- Inventering av tekniska förutsättningar (HT23)
- Inventering av utbildningarnas behov av kunskap (HT23)
- Forskningsfrågor utmejslas och projekt utlyses (HT23)
- Plan för extern finansiering och vetenskaplig publicering tas fram (HT23)
2024
- Forskningsprojekt påbörjas. Nationella och internationella forskarkontakter byggs upp
- Forskning genomförs och dokumenteras
- Externa projektmedel söks
- Analyser och artikelskrivande
- Rapportering på projektets webbsida
- Presentation av projektet på forskningskonferens
- Utlysning av en doktorandtjänst i pedagogiskt arbete. Doktorand antas och påbörjar ett fyraårigt projekt (HT24)
- Utvärdering av programmet sker genom extern granskning, därefter fattas beslut om eventuell fortsättning (HT24)