Om forskningsprogrammet
På högskolan läser cirka 70 procent av studenterna nätbaserade kurser och program. Ett lärosätesövergripande forskningsprogram är under uppbyggnad för att utveckla och bedriva pedagogisk och didaktisk forskning i syfte att stärka den vetenskapliga grunden i nätburen undervisning.
Forskningsprogrammet ”Nätburen undervisning (e-lärande) och digital kompetens i högre utbildning” går ut på att undersöka förutsättningarna kring utbildning via nätet för att kunna utveckla undervisningsmetoder och därigenom öppna för en stor flexibilitet och nya vägar till kunskap. Det finns ett behov att utforska och utveckla strategier för att möjliggöra lärande i en föränderlig och digitaliserad värld.
Pedagogik och didaktik inom nätburen undervisning
Forskningen ska omfatta aspekter kring pedagogik och didaktik inom nätburen undervisning som syftar till utveckling av digital kompetens hos studenter och lärare i högre utbildning. Programmet ska bygga vidare på erfarenheter från de forskningssatsningar som högskolan gjort inom området.
Forskningssatsningen startade våren 2023, och har förväntningar på sig att på sikt attrahera externa forskningsfinansiärer.
Syfte och ambition är att:
- att stärka högskolans kompetens inom området
- befästa och stärka högskolans position som ett lärosäte som leder utvecklingen nationellt och som har hög internationell relevans inom området
- en livskraftig forskargrupp ska vara etablerad vid satsningens slut.
Medlemmar styrgrupp
Ordförande för styrgruppen är Tarja Alatalo och Jonathan White är vice ordförande. Avdelningen för stöd i utbildning och forskning ska adjungera en deltagare till styrgruppen.
Självstyrt lärande på distans
Synkron webbkonferens - kompetens och kvalitet
Transformative Learning in Hybrid Higher Education Environment
Utvecklingsplan
Utveckling av forskningsprogrammet sker under perioden 2023–2026.
2023
- Seminarieserie startas (30 mars)
- Möjliga nationella och internationella vetenskapliga kontaktytor inventeras (VT23)
- Sammanfattning av tidigare genomförda projekt och studier vid HDa (VT23)
- Inventering av tekniska förutsättningar (HT23)
- Inventering av utbildningarnas behov av kunskap (HT23)
- Forskningsfrågor utmejslas och projekt utlyses (HT23)
- Plan för extern finansiering och vetenskaplig publicering tas fram (HT23)
2024
- Forskningsprojekt påbörjas. Nationella och internationella forskarkontakter byggs upp
- Forskning genomförs och dokumenteras
- Externa projektmedel söks
- Analyser och artikelskrivande
- Rapportering på projektets webbsida
- Presentation av projektet på forskningskonferens
- Utlysning av en doktorandtjänst i pedagogiskt arbete. Doktorand antas och påbörjar ett fyraårigt projekt (HT24)
- Utvärdering av programmet sker genom extern granskning, därefter fattas beslut om eventuell fortsättning (HT24)
Högre seminarier
Våra tidigare högre seminarier har varit:
30 mars 2023, Uppstart av forskningsprogrammet Nätburen undervisning (e-lärande) och digital kompetens i högre utbildning - vad innebär det vid Högskolan Dalarna?
30 maj 2023, Professor Tom Hillman, Götebrorgs universitet - Artificiell Intelligens och pedagogiska implikationer – möjligheter och utmaningar (se video nedan).
11 september 2023, Matias Hautamäki, HDa - Distansanpassade laborativa miljöer.
17 oktober 2023, F.D. Lena Dafgård, HDa - Video i nätundervisning: – pedagogiska möjligheter och begränsningar.
15 november 2023, Professor Stefan Hrastinski, KTH - Undervisning med digitala verktyg: möjligheter och utmaningar.
12 december 2023, F.D. Sonja Bjelobaba, Uppsala universitet - Etiska aspekter av AI i högre utbildning och forskning.
2 februari 2024, Professor Cathrine Edelhard Tømte och Docent Alexandra Lazareva, University of Agder - Digital competence for teaching and learning in higher education institutions.
4 mars 2024, Lotta Fröjdfeldt, Mälardalens universitet - Erfarenheter av kvalitetssystemet för digital kompetens DigiCompEdu.
13 mars 2024, F.D. Richard Osborne, University College of London - Can we quantify the affordance of digital tools? Introducing a new methodology designed to align pedagogy and technology.
26 april 2024, Tobias Andtfolk och Maria Byholm, Åbo akademi - DUTAR - digitalisering av utbildning för tillgänglighet, attraktivitet och relevans.
23 maj 2024, Inger Lindqvist och F.D. Lena Dafgård, HDa - Över 20 år av nätburen unervisning vid Högskolan Dalarna.
18 september 2024, Textseminarium.
15 oktober 2024, - inställt p g a sjukdom.
22 november 2024, Docent Emmy Vrieling, Open University i Nederländerna - Facilitating peer interaction regulation in academic distance education.
13 december 2024, TBA.
23 januari 2025, TBA.
19 februari 2025, TBA.
25 mars 2025, TBA.