Forskningsseminarium

Utbildningsvetenskapliga seminariet

Mening med att läsa i historia. Lärares och elevers erfarenheter av mening med att läsa skriven text i historieämnet i gymnasiet utifrån olika ämnesförståelser.

Datum: , kl 09:00 - 11:11
Plats: Campus Falun
Lokal: Selma och zoomrum 110
Presentatör: Karen Stormats

Detta är ett slutseminarium för doktorsavhandling inom ämnet pedagogiskt arbete. Mot bakgrund av elevers minskade läsning och med utgångspunkt i språkets betydelse för lärande undersöks i avhandlingen mening med att läsa i historia. Studien bygger på intervjuer med historielärare och deras elever. En preliminär slutsats i studien är att mening med läsning varierar på sätt som kan härledas till olika historiedidaktiska positioner och ämnesförståelse.

Extern läsare är Martin Stolare, Karlstads universitet.

För mer information kontakta
Tarja Alatalo
Professor pedagogiskt arbete
Senast granskad: