För att möta dessa utmaningar har Stockholms universitet, Högskolan Dalarna, Karlstads universitet, Malmö universitet och Mittuniversitetet gått samman i en forskningssatsning med fokus på skolor med stora utmaningar.
Samarbetet sker inom ramen för det Nationella FOU-nätverket för verksamheter med stora utmaningar. I slutet av 2023 kunde sex forskningsprojekt starta tack vare satsningen, och hösten 2024 är det dags för ytterligare sex projekt att inledas.
Ny forskning banar väg för ökad likvärdighet och skolutveckling
Tillsammans med huvudmän, skolor och förskolor skapar vi kunskap om förutsättningarna för och ändamålsenliga stöd till verksamheter som möter stora utmaningar. Vi vill gemensamt bidra till att förverkliga ambitionen om en likvärdig utbildning för alla oavsett verksamhetens förutsättningar.
Projekt som startar hösten 2024
Projekten löper under ca ett år och har blivit tilldelade 500 000 kronor vardera. Flera av projekten relaterar till Samverkan för bästa skola (SBS). Det är ett regeringsuppdrag där Skolverket, i samverkan med universitet/högskolor och skolhuvudmän, genomför insatser i utvalda skolverksamheter för att höja måluppfyllelsen och öka likvärdigheten i skolor, fritidshem och förskolor.
1. Professionellas erfarenheter av en förbättringssatsning för förskolor med stora utmaningar
Projektets huvudsakliga syfte är att bidra med kunskap om hur professionella, som har ingått i en nationell, flerårig, politiskt initierad förbättringssatsning (SBS), erfarit och berörts av satsningen över tid.
Ansvariga forskare
Maria Fredriksson och Maria Olsson Högskolan Dalarna samt Gudrun Holmdahl, Karlstad universitet.
2. Matematik, Inkludering och Likvärdighet (MIL)
Matematik är det ämne där flest elever missgynnas, påverkat av kön, bakgrund, föräldrars utbildning och var man går i skolan. Studien ska undersöka hur exkludering kan motverkas genom en undervisning som främjar likvärdighet och inkludering i matematikämnet.
Ansvariga forskare
Anette Bagger, Högskolan Dalarna och Helena Roos, Malmö universitet.
3. Utvecklingsprocesser hos huvudmän efter avslutade SBS-processtöd: En spaning efter spår av SBS
Syftet med studien är att undersöka hur rektorer och nyckelpersoner uppfattar att utvecklingsprocesser lever kvar efter att stödet från SBS avslutats.
Ansvariga forskare
Marcia Håkansson Lindqvist, Lena Ivarsson och Agneta Persson, Mittuniversitet.
4. Utprövning av Change Laboratory för att utveckla musikundervisningen i anpassad grundskola
Musikundervisningen i anpassad grundskola utförs huvudsakligen av obehöriga lärare och fokuserar ofta snarare på omsorg än på kunskapsutveckling. Tillsammans med musiklärare vill forskarna utveckla en modell för kunskapsutvecklande musikundervisning, som kan användas för kompetensutveckling av obehöriga lärare.
Ansvariga forskare
Anna Backman Bister, Kungliga Musikhögskolan; Diana Berthén, Stockholms universitet; Viveca Lindberg, Stockholms universitet
5. Perifera förskolors möjligheter och begräsningar i en statlig insats för skolutveckling
Syftet med denna studie är att skapa ny kunskap och fördjupad förståelse om hur SBS-satsningar möjliggör, begränsar och skapar förutsättningar för perifera förskolors utveckling. Begreppen centrum och periferi förstås i den här studien som en relation mellan två parter där den ena är mer normerande än den andra.
Ansvariga forskare
Sandra Lund, Mittuniversitetet; Susanne Sahlin, Mittuniversitet; Maria Styf, Mittuniversitet; Ulrika Wessel, Mittuniversitet
6. Didaktiska relationer i klassrum med socioekonomiska utmaningar
I projektet vill forskarna fördjupa kunskapen om didaktiska relationer i klassrum på en skola med stora utmaningar. Studien bygger på observationer av lektioner i historia, matematik och svenska, samt samtal i fokusgrupper med både elever och lärare.
Ansvariga forskare
Martin Malmström, Helena Roos och David Rosenlund, Malmö universitet.
Läs mer om projekten, tidigare beviljade projekt och om FoU-nätverket:
Nationellt FoU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar (Stockholm universitet)
Samverkan för bästa skola (SBS) (Stockholm universitet)