Regionens och PUD:s egen möjlighet att initiera och katalysera gemensamma FoU-projekt
Skolforskningfonden inrättades av PUD-rådet vid Högskolan Dalarna utifrån en ambition att ge lärare/förskollärare/skolledare i regionen och forskare/lärarutbildare förutsättningar att samverka för att bidra till verksamhetsutveckling i skola, förskola och vid lärarutbildning och samtidigt identifiera eventuella nya kunskapsluckor i den processen, samt att i samverkan utforska identifierade kunskapsluckor och låta kunskaperna komma regionen och en större publik till del.
En ansats i lärosätets och skolans/förskolans samverkansarbete i regionen är att vi tillsammans i det aktiva ”görandet” lär av varandra. Lärarna/förskollärarna, lärarutbildarna, forskarna och studenterna är producenter och medaktörer i sin egen lärandeprocess, och bidrar utifrån egna erfarenheter och kompetenser i projekten. Samtidigt uppmuntrar vi i alla typer av samverkanssammanhang att alla, oavsett profession eller roll, är lyhörda och intresserade kunskaperna i sin omgivning. Vi tror att det är ett förhållningssätt som har betydelse; i förlängningen syftar vår samverkan till att barn, elever och studenter blir del i en så berikande kunskapsresa som möjligt. Mer specifika premisser är:
- att forskningen utgör stöd för och/eller är ett verktyg för att vetenskapliggöra och förbättra utbildningen för elever inom förskola och skola eller studenter vid lärarutbildningen.
- att praktikrelevanta frågor och utmaningar möter lärarutbildningens ämnes- och utbildningsvetenskapliga kurser.
- att skolans och förskolans behov ska vara väsentligen vägledande i formuleringen av syftes och frågeställningar.
- att projektet utgår ifrån skolans systematiska kvalitetsarbete.
Skolforskningsfonden tar vid där Lokal praktikutveckling slutar (eller motsvarande aktivitet där forskare identifierat utgångspunkter från praktiken.) Det överordnade syftet med FoU-projektet är att forskare tillsammans med verksamma utvecklar ny kunskap i ett forskningsperspektiv, med relevans för skolans verksamma. Det lokala verksamhetsperspektivet speglar ansats samt projektets syfte och frågeställningar, men processen är trogen forskningens logiker, arbetssätt och krav.
Vilka kan ansöka: Disputerad forskare som har sin huvudsakliga tillsvidareanställning vid någon av Högskolan Dalarnas institutioner, söker tillsammans med skola/huvudman inom PUD-regionen.
Ansökan: Ladda ner och fyll i Skolforskningsfonden_ansökningsmall_ 2025. Till ansökan bifogas en projektkalkyl framtagen i samarbete med ansvarig ekonom. Skolforskningsfonden mall ekonomisk kalkyl.
Ansökningsformulär: Ladda upp och lämna in ansökan här
Styrgruppen för ULF vid Högskolan Dalarna beviljar eller avslår ansökningarna. Styrgruppen består av profrekter från Högskolans instutitioner samt två skolchefer från regionen samt PUD-chef. PUD samordnar ansökningarna.
Finansiering: Skolforskningsfonden bekostar Högskolans medverkan i projekten i form av lönekostnader och vissa projektrelaterade driftskostnader såsom resor och litteraturbidrag enligt HDa:s praxis. Endast anställda vid Högskolan Dalarna kan erhålla forskningsmedel från Skolforskningsfonden. Skolans huvudman svarar för de kostnader som uppstår för personal till följd av projektet.
Bedömningsmatris: Presenteras på hemsidan senast mitten av december.
Ansvarig | Projektnamn | Samarbetande huvudman | Start-slut: |
Solveig Malmsten | Bedömningspraktiker – praktiskorienterade ämnen, Gymnasium | Mora kommun | 2021 |
Jörgen Dimenäs, Mattias Gradén | Undervisning på vetenskaplig grund, Vuxenutbildning | Borlänge kommun | 2020 - 2021 |
Anders Persson | Lärares bedömningspraktik i två olika so-ämnen. Erfarenheter, möjligheter och utmaningar | VBU | 2018-2020 |
Hanna Hadocs | Skolsamlingar som resurs i historieundervisning vid gymnasiet - en pilotstudie | Falu kommun | 2018-2020 |
Eva-Lena Erixon | Hållbart lärande i naturvetenskap och matematik genom formativ bedömning | Avesta kommun | 2018-2020 |
Christine Cox Eriksson | Ordförråd hos flerspråkiga elever i åk 2 och åk 5 | Borlänge kommun | 2018-2019 |
Farhana Borg | Hållbar utveckling i förskolan: En fallstudie om förskolans resa med grön flagg | Mora kommun | 2017 - 2019 |
Annie-Maj Johansson | Meningsskapande sammanhang eller kontextfri undervisning i NO och teknik | Smedjebackens kommun | 2017 - 2019 |
Anna Teledahl | Lärande som lyckas med ämnesintegrering | Borlänge kommun | 2017 - 2019 |
Berit Lundgren | Språk- och ämnesutvecklande arbetssätt i samhällsorienterande ämnen i asymmetriska flerspråkiga klassrum i årskurs F-3 | Avesta kommun | 2017 - 2018 |
Maria Olsson | Undervisning i förskolan | Falu kommun | 2017 - 2018 |
Juvas Marianne Liljas, Jenny Isberg | Musikalisk interaktion i förskolan | Leksands kommun | 2016 - 2018 |
Åsa Wedin | Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan - undervisningens praktik, villkor och pedagogik | Borlänge kommun | 2015 - 2017 |
Åsa Wedin, Jenny Rosén | På tröskeln till förskolan | Borlänge kommun | 2015 - 2016 |
Eva Hultin, Sören Högberg | Nätsmarthet på schemat - skolans värdegrundsuppdrag i den digitala tidsåldern | Sandvikens kommun | 2015 planeringsbidrag/ projektmedel 2015 - |
Monika Vinterek, Gunilla Lindqvist | Utveckla lärares ledarskap - Ledarskap i en mångkulturell kontext | Sandvikens kommun | 2014 planeringsbidrag/ 2014-2018 projektmedel |
Annie-maj Johansson | Undervisning i naturorienterande ämnen i grundskolans tidigare årskurser | Smedjebackens kommun | 2014 planeringsbidrag/ 2014 - 2015 projektmedel |
Johanne Maad | Skolgård FSK | Falu kommun | 2014 planeringsmedel/ 2014 - 2015 projektmedel |
Désirée von Ahlefeld Nisser | Stärkt läs- och skrivdidaktisk kompetens | Ludvika kommun | 2013-2016 |
Eva Hultin | Villkor för skrivutveckling i det digitala klassrummet | Sandvikens kommun | 2013-2016 |
Anna-Sofia Hedberg, Åsa Bartholdsson | Uppdrag för kulturell identitet | Hedemora kommun | 2013-2015 |
Mats Lundgren | LEGO education center | Säters kommun | 2012-2013 |
Ina von Schantz Lundgren, Mats Lundgren, Ulf Nytell | Vad gör skillnad 2.0 | Borlänge kommun | 2011-2015 |
Gun-Marie Wetso | Forskningsverkstad - Lärares ledarskap | Borlänge kommun | 2011-2014 |
Eva Hultin, Åsa Bartholdsson, Johanna Gustavsson-Lundberg | Social och emotionell träning - SET | Leksands, Gävle, Hedemora, Sandvikens, Avesta kommuner | 2011 förstudie/ 2012 - 2014 projektmedel |
Eva-Taflin, Helena Danielsson | Bedömning av matematisk kompetens MUBEMA | Falu, Vansbro kommuner | 2011 planeringsbidrag/ 2012-2014 projektmedel |
Mats Lundgren, Ina von Schantz Lundgren | Följeforskning till Forskningsverkstad - Lärares ledarskap | Borlänge kommun | 2011- 2013 |
Mats Lundgren | Vad gör skillnad? | Borlänge kommun | 2011-2013 |
Eva Hultin, Mats Lundgren, Ina von Schantz Lundgren | Att skriva sig till läsning med dator - utan penna | Sandvikens kommun | 2011 förstudie/ 2011 - 2013 projektmedel |
Mats Lundgren | VFU-projektet | PUD-Rådet | 2011 |
Jenny Isberg | På jakt efter förmågor i idrott och hälsa | Falu kommun | 2011-2012 |
Maria Bjärneby Häll | Förskolor i utveckling | Söderbaumska skolan | 2011 - |
Gun-Marie Wetso | En- till en projekt | Sandvikens kommun/Österfärnebo | 2010-2014 |
Mats Lundgren, Ina von Schantz Lundgren | En- till en följeforskning | Sandvikens kommun/Österfärnebo | 2010-2014 |
Mats Lundgren, Ina von Schantz Lundgren | En utvecklande lärmiljö för alla elever | Hofors kommun | 2010-2014 |
Gun-Marie Wetso | Elever i behov av särskilt stöd | Falu kommun | 2010-2013 |