Regionens och PUD:s egen möjlighet att initiera och katalysera gemensamma FoU-projekt
Skolforskningfonden inrättades av PUD-rådet vid Högskolan Dalarna utifrån en ambition att ge lärare/förskollärare/skolledare i regionen och forskare/lärarutbildare förutsättningar att samverka för att bidra till verksamhetsutveckling i skola, förskola och vid lärarutbildning och samtidigt identifiera eventuella nya kunskapsluckor i den processen, samt att i samverkan utforska identifierade kunskapsluckor och låta kunskaperna komma regionen och en större publik till del.
En ansats i lärosätets och skolans/förskolans samverkansarbete i regionen är att vi tillsammans i det aktiva ”görandet” lär av varandra. Lärarna/förskollärarna, lärarutbildarna, forskarna och studenterna är producenter och medaktörer i sin egen lärandeprocess, och bidrar utifrån egna erfarenheter och kompetenser i projekten. Samtidigt uppmuntrar vi i alla typer av samverkanssammanhang att alla, oavsett profession eller roll, är lyhörda och intresserade kunskaperna i sin omgivning. Vi tror att det är ett förhållningssätt som har betydelse; i förlängningen syftar vår samverkan till att barn, elever och studenter blir del i en så berikande kunskapsresa som möjligt. Mer specifika premisser är:
- att forskningen utgör stöd för och/eller är ett verktyg för att vetenskapliggöra och förbättra utbildningen för elever inom förskola och skola eller studenter vid lärarutbildningen.
- att praktikrelevanta frågor och utmaningar möter lärarutbildningens ämnes- och utbildningsvetenskapliga kurser.
- att skolans och förskolans behov ska vara väsentligen vägledande i formuleringen av syftes och frågeställningar.
- att projektet utgår ifrån skolans systematiska kvalitetsarbete.
Skolforskningsfonden tar vid där Lokal praktikutveckling slutar (eller motsvarande aktivitet där forskare identifierat utgångspunkter från praktiken.) Det överordnade syftet med FoU-projektet är att forskare tillsammans med verksamma utvecklar ny kunskap i ett forskningsperspektiv, med relevans för skolans verksamma. Det lokala verksamhetsperspektivet speglar ansats samt projektets syfte och frågeställningar, men processen är trogen forskningens logiker, arbetssätt och krav.
Vilka kan ansöka: Disputerad forskare som har sin huvudsakliga tillsvidareanställning vid någon av Högskolan Dalarnas institutioner, söker tillsammans med skola/huvudman inom PUD-regionen.
Styrgruppen för ULF vid Högskolan Dalarna beviljar eller avslår ansökningarna. Styrgruppen består av profrekter från Högskolans instutitioner samt två skolchefer från regionen samt PUD-chef. PUD samordnar ansökningarna.
Finansiering: Skolforskningsfonden bekostar Högskolans medverkan i projekten i form av lönekostnader och vissa projektrelaterade driftskostnader såsom resor och litteraturbidrag enligt HDa:s praxis. Endast anställda vid Högskolan Dalarna kan erhålla forskningsmedel från Skolforskningsfonden. Skolans huvudman svarar för de kostnader som uppstår för personal till följd av projektet.
Bedömningsmatris: Presenteras på hemsidan senast mitten av december.
Sista ansökningsdag: 15 januari 2025
Mallar för Ansökan och Ekonomisk kalkyl:
Ansvarig | Projektnamn | Samarbetande huvudman | Start-slut: |
Solveig Malmsten | Bedömningspraktiker – praktiskorienterade ämnen, Gymnasium | Mora kommun | 2021 |
Jörgen Dimenäs, Mattias Gradén | Undervisning på vetenskaplig grund, Vuxenutbildning | Borlänge kommun | 2020 - 2021 |
Anders Persson | Lärares bedömningspraktik i två olika so-ämnen. Erfarenheter, möjligheter och utmaningar | VBU | 2018-2020 |
Hanna Hadocs | Skolsamlingar som resurs i historieundervisning vid gymnasiet - en pilotstudie | Falu kommun | 2018-2020 |
Eva-Lena Erixon | Hållbart lärande i naturvetenskap och matematik genom formativ bedömning | Avesta kommun | 2018-2020 |
Christine Cox Eriksson | Ordförråd hos flerspråkiga elever i åk 2 och åk 5 | Borlänge kommun | 2018-2019 |
Farhana Borg | Hållbar utveckling i förskolan: En fallstudie om förskolans resa med grön flagg | Mora kommun | 2017 - 2019 |
Annie-Maj Johansson | Meningsskapande sammanhang eller kontextfri undervisning i NO och teknik | Smedjebackens kommun | 2017 - 2019 |
Anna Teledahl | Lärande som lyckas med ämnesintegrering | Borlänge kommun | 2017 - 2019 |
Berit Lundgren | Språk- och ämnesutvecklande arbetssätt i samhällsorienterande ämnen i asymmetriska flerspråkiga klassrum i årskurs F-3 | Avesta kommun | 2017 - 2018 |
Maria Olsson | Undervisning i förskolan | Falu kommun | 2017 - 2018 |
Juvas Marianne Liljas, Jenny Isberg | Musikalisk interaktion i förskolan | Leksands kommun | 2016 - 2018 |
Åsa Wedin | Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan - undervisningens praktik, villkor och pedagogik | Borlänge kommun | 2015 - 2017 |
Åsa Wedin, Jenny Rosén | På tröskeln till förskolan | Borlänge kommun | 2015 - 2016 |
Eva Hultin, Sören Högberg | Nätsmarthet på schemat - skolans värdegrundsuppdrag i den digitala tidsåldern | Sandvikens kommun | 2015 planeringsbidrag/ projektmedel 2015 - |
Monika Vinterek, Gunilla Lindqvist | Utveckla lärares ledarskap - Ledarskap i en mångkulturell kontext | Sandvikens kommun | 2014 planeringsbidrag/ 2014-2018 projektmedel |
Annie-maj Johansson | Undervisning i naturorienterande ämnen i grundskolans tidigare årskurser | Smedjebackens kommun | 2014 planeringsbidrag/ 2014 - 2015 projektmedel |
Johanne Maad | Skolgård FSK | Falu kommun | 2014 planeringsmedel/ 2014 - 2015 projektmedel |
Désirée von Ahlefeld Nisser | Stärkt läs- och skrivdidaktisk kompetens | Ludvika kommun | 2013-2016 |
Eva Hultin | Villkor för skrivutveckling i det digitala klassrummet | Sandvikens kommun | 2013-2016 |
Anna-Sofia Hedberg, Åsa Bartholdsson | Uppdrag för kulturell identitet | Hedemora kommun | 2013-2015 |
Mats Lundgren | LEGO education center | Säters kommun | 2012-2013 |
Ina von Schantz Lundgren, Mats Lundgren, Ulf Nytell | Vad gör skillnad 2.0 | Borlänge kommun | 2011-2015 |
Gun-Marie Wetso | Forskningsverkstad - Lärares ledarskap | Borlänge kommun | 2011-2014 |
Eva Hultin, Åsa Bartholdsson, Johanna Gustavsson-Lundberg | Social och emotionell träning - SET | Leksands, Gävle, Hedemora, Sandvikens, Avesta kommuner | 2011 förstudie/ 2012 - 2014 projektmedel |
Eva-Taflin, Helena Danielsson | Bedömning av matematisk kompetens MUBEMA | Falu, Vansbro kommuner | 2011 planeringsbidrag/ 2012-2014 projektmedel |
Mats Lundgren, Ina von Schantz Lundgren | Följeforskning till Forskningsverkstad - Lärares ledarskap | Borlänge kommun | 2011- 2013 |
Mats Lundgren | Vad gör skillnad? | Borlänge kommun | 2011-2013 |
Eva Hultin, Mats Lundgren, Ina von Schantz Lundgren | Att skriva sig till läsning med dator - utan penna | Sandvikens kommun | 2011 förstudie/ 2011 - 2013 projektmedel |
Mats Lundgren | VFU-projektet | PUD-Rådet | 2011 |
Jenny Isberg | På jakt efter förmågor i idrott och hälsa | Falu kommun | 2011-2012 |
Maria Bjärneby Häll | Förskolor i utveckling | Söderbaumska skolan | 2011 - |
Gun-Marie Wetso | En- till en projekt | Sandvikens kommun/Österfärnebo | 2010-2014 |
Mats Lundgren, Ina von Schantz Lundgren | En- till en följeforskning | Sandvikens kommun/Österfärnebo | 2010-2014 |
Mats Lundgren, Ina von Schantz Lundgren | En utvecklande lärmiljö för alla elever | Hofors kommun | 2010-2014 |
Gun-Marie Wetso | Elever i behov av särskilt stöd | Falu kommun | 2010-2013 |