Sökbar kurs på antagning.se som kan vara användbar på många sätt, till exempel som stöd för de mellanledare/rektorer som leder skolutveckling via kollegialt lärande. Tanken är att de som går kursen arbetar parallellt med en skolutvecklingsprocess i sin verksamhet.
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i det kollegiala lärandet som en del av verksamhetens systematiska kvalitetsutvecklingsarbete. Deltagarna ska vidare utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i att leda kollegiala lärprocesser.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
• visa god kunskap om förskolans och skolans uppdrag,
• visa grundläggande kunskaper om förutsättningar och villkor för ett
kollegialtlärande,
• leda, planera och genomföra mindre utvecklingsprojekt i syfte att utveckla
kollegialtlärande i den egna verksamheten,
• reflektera över den egna ledarrollen i relation till värdegrundsfrågor i
förskola/skola.
Innehåll
Kursen behandlar för området relevanta forskningsresultat för att öka kunskaperna om den betydelse kollegialt lärande kan ha för utveckling av förskolans och skolans verksamhet samt hur kommunikation/dialog kan användas som verktyg för kollegialt lärande. Mellan seminarierna genomför deltagaren uppgifter i den egna verksamheten vilka sedan redovisas och bearbetas under seminarierna.
Möjlig anpassning
Vid större grupper från en kommun/ett område har vi även möjlighet att anpassa kursen till gruppens behov. Kanske vill ni att alla förstelärare hos skolhuvudmannen/på skolan ska gå? Kanske vill ni att exempelvis alla lärare i fritidshem ska gå för att få lite extra skjuts på det systematiska kvalitetsutvecklingsarbetet? Kanske vill ni, för att göra det mera dynamiskt, gå ihop med en eller flera andra skolhuvudmän om en kurs där vi kommer till er?
Anmälan
På Antagning.se 15 mars – 30 maj: