Skapa och revidera kursplaner

Här finns stöd för dig som ska författa en kursplan. Kursplanen är ett juridiskt bindande dokument som reglerar vilka rättigheter studenten har under kursens genomförande.

Ansvaret för att upprätta kursplaner ligger på respektive institution. Varje institution har ett utskott för kurs- och utbildningsplaner (UKU). För dig som deltar på UKU:s möten finns det checklistor att ta stöd av inför granskningen av kursplaner. Som stöd för dig som lärare följer här en översiktlig information med länkar till beslutsdokument, fördjupning kring teman och resursstöd.

Anmälan om ny kursplan skickas till verksamhetsstödet via examen@du.se.

Datum för UKU hösten 2024

IHOV

IIT

IKS

ILU

ISLL

12 november och 10 december

17 oktober och 5 december

26 september och 21 november

3 oktober och 28 november

11 november och 9 december

Administrativa ramar för att upprätta kursplaner

  • Institutionerna har huvudansvaret för att i samarbete med verksamhetsstödet skapa nya kursplaner. UFN fastställer tider för sammanträden i respektive utskott för kurs- och utbildningsplaner (UKU).
  • Högskolans Regler för kurs- och utbildningsplaner skapar tydlighet kring processen samt utgör stöd för dig som är kursplaneförfattare.

Verksamhetsstödets sakkunnighetsområden

  • Inom avdelningen för studentservice och utbildningsadministration finns antagnings- och examenshandläggare för att ge stöd i frågor under processen. Dessa ansvarar också för att granska samtliga kursplaner som formella dokument utifrån Högskoleförordningens, antagningsordningens och den lokala examensordningens stadganden.
  • Innan publicering kan din kursplan behöva språkgranskas. Vid institutionen för språk, litteratur och lärande finns Språkstödet som bistår dig i det arbetet.
  • Högskolepedagogiska utvecklare inom avdelningen för stöd i utbildning och forskning ger stöd angående formuleringar av mål i kursutvecklingsprocessen.
  • Institutionsadministratörerna vid respektive institution ger administrativt stöd till kursplaneförfattarna under hela processen.

En mer detaljerad beskrivning finns i tablå 1 i Regler för kurs- och utbildningsplaner.

Skapa ny kursplan

Det processtöd som finns för att skapa och fatta beslut om kursplaner är Kursplaner på Webb (KPW). Det är i KPW du utformar din kursplan och när kursplanen är färdigställd i KPW utgör den det underlag som sedan bereds i UKU innan UFN fattar beslut.

Det finns en högskolegemensam mall för kursplaner i Word som du kan använda under arbetet med att utforma kursplanen.

Ändra kursplan

Ändringar i kursplan kan göras med hjälp av revidering eller rättelse. Rättelser kan vara tekniska eller språkliga korrigeringar (dvs. felstavning, syftningsfel eller felaktig översättning). Vid rättelse ändras inte kurskoden. Ändringar av mer ingripande karaktär kräver en revidering av kursplanen, som går igenom samma steg som vid skapandet av en ny kursplan. Den reviderade kursplanen får en ny kurskod.

Pedagogiska aspekter för kursutveckling

Innehållet i såväl kurs- som utbildningsplaner är reglerat av Högskoleförordningen och av Regler för kurs- och utbildningsplaner vid Högskolan Dalarna. En student som antagits till en kurs eller ett program har långtgående rättigheter när det gäller möjligheten att fullfölja den påbörjade utbildningen.

Förutom de juridiska aspekterna gällande utformningen av kurs- och utbildningsplaner behöver du som lärare planera för en kurs som “hänger ihop”, det vill säga att kursmål, examination och läraktiviteter är länkade till varandra. Det innefattar att formulera lärandemål som beskriver de kunskaper, förmågor och förhållningssätt som studenten ska utveckla under kursen och/eller programmet och på vilken nivå. Ibland kan det vara en hjälp att fundera på examinationsformer redan i samband med målformulering. Examinationen kan naturligtvis ses som en kontroll av att studenterna uppnått kursmålen men också som en del i lärandeprocessen. Frågor som kan vara bra att ha med sig är:

  • Vad testar och bedömer vi?
  • Hur testar och bedömer vi?
  • Med hjälp av vilka kriterier bedömer vi?
  • Hur kommunicerar vi våra bedömningar till studenterna?

Vanligast är dock att formulera lärandemål först och därefter välja examinationsformer som kan säkerställa att studenten uppnått alla kursmål. I samband med val och utformning av examinationsformer bör du också formulera betygskriterier.

Du behöver också se över vilka förutsättningar som gäller för den kurs du planerar. Exempelvis vilka studenter du kommer att möta, exempelvis om de har studievana. Kommer andra lärare att medverka i kursen? Om kursen ges som en del i ett program är det viktigt att sätta den i sitt sammanhang, är det kurser före eller efter i programmet som påverkar nivå och innehåll i kursen?

Efter att du fastställt lärandemål och examinationsformer återstår att utforma kursens innehåll i form av litteratur, resurser och läraktiviteter. Det är viktigt att du i alla steg förhåller dig till hur väl kursens utformning är i samklang med regler kring exempelvis tillgänglighet.

Om ett nytt program ska utvecklas eller revideras är det viktigt att fundera över progression mellan kurser vad gäller kunskapsinnehåll men också generella färdigheter som exempelvis kommunikation och problemlösning.

Vill du ha stöd eller någon att bolla idéer med i kurs- och programutvecklingsprocessen finns högskolepedagogiska utvecklare inom avdelningen för stöd i utbildning och forskning som gärna stöttar dig.

Senast granskad: