Forskargrupp: Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer

Forskargruppen för pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer samlar forskare, lärarutbildare, doktorander och adjunkter med intresse för skolans styrning och genomförande.

Vi har ett särskilt fokus på det pedagogiska ledarskapet och miljöerna och hur dessa kan förstås, utvecklas och påverka lärande och undervisning.

Om forskargruppen

Den forskning som bedrivs rör såväl skolans och utbildningens  ledarskap som hur miljöer för lärande i både didaktisk, social och spatial mening kan utvecklas. Vi genomför därmed såväl policyanalyser av utbildningssektorn och beaktar det lärande och den undervisning som äger rum. Vårt forskningsintresse omfattar hela skolväsendet, från  förskola till vuxenutbildningen. Utgångspunkterna är såväl ämnesdidaktiska som allmändidaktiska till sin karaktär.

Samhälleliga diskurser, skolkulturer och traditioner villkorar den miljö där undervisning, lärande och fostran sker. Det finns därmed en ständig rörelse mellan det samhälleliga och det pedagogiska arbete som genomförs i klassrummet och där såväl lärare som elevers vardag blir till. Av den anledningen är  är en praktiknära ansats i våra projekt vanliga och vi arbetar i nära samarbete med skolmyndigheter, skolhuvudmän, skolledare och lärare. Vårt fokus på lärmiljöer som ett centrum för ett gott lärande och undervisning innebär också en specialpedagogisk ansats på den utbildningsforskning som bedrivs.

Professor pedagogiskt arbete
Universitetslektor pedagogiskt arbete

Forskningsprojekt

• DigiLLM Erasmus+ projekt
  • Access Math Erasmus+ projekt
  • Inkludering och likvärdighet i matematikundervisning
  • Utvärdering av systematiskt kvalitetsarbete – Västerås stad

Roos, Helena, Bagger, Anette. Ethical dilemmas and professional judgment as a pathway to inclusion and equity in mathematics teaching, ZDM - the International Journal on Mathematics Education, 2024. Artikel: refereegranskat.

Wåger, Jonny, Bagger, Anette. Didactic dimensions of teaching content for and with students with intellectual disabilities (ID): a scoping review, European Journal of Special Needs Education, 2024. Artikel: refereegranskat.

Gradén, Mattias, Irisdotter Aldenmyr, SaraPraktikutvecklande samtal på vetenskaplig grund, Pedagogisk forskning i Sverige, 2023, Vol. 28, No. 3, 76-101. Artikel : refereegranskat.

Samarbeten