Verksamhetsstyrning och uppföljning (pelare 1)

Här kan du läsa om verksamhetsplanering och uppföljning som är pelare 1 i högskolans kvalitetssystem.

Stommen i verksamhetscykeln utgörs av en struktur med årligen återkommande aktiviteter. Datumen för respektive aktivitet beslutas inför varje verksamhetsår av rektor efter diskussion i rektors ledningsråd. I samband med det görs en översyn av processen för verksamhetsplanering- och uppföljning för att se om justeringar behövs utifrån gällande ramar och verksamhetsbehov.

Strategins nio delmål

Verksamhetsplanering och -uppföljning utgår från strategins nio delmål.

Strategins nio delmål, högskolans verksamhetscykel

Informationssystem för analys och statistik

Högskolans system för analys och statistik, Linnea, summerar data från bland annat personal-, ekonomi- och studenthanteringssystem. Utifrån detta går det att följa strategiskt viktiga nyckeltal. Viss statistik går att nå via diariet.

Långtidsplanering

Genom att regelbundet genomföra omvärldsbevakning, analysera strategiska mål och identifiera behov, kan högskoleledningen planera för att lärosätet ska nå strategiska mål på längre sikt. Högskolan lämnar varje år in ett budgetunderlag till regeringen för kommande tre år. Det är högskolestyrelsen som fastställer budgetunderlaget.

Inriktningsverksamhetsplan

I inriktnings-VP, som även den följer strategins nio delmål, tydliggörs högskolans inriktning för de kommande tre åren. VP innehåller bland annat rektors prioriterade områden och fördelning av anslag för utbildning och forskning. Inriktnings-VP innehåller även summering av strategiskt viktiga nyckeltal. En uppdatering av inriktnings-VP genomförs i slutet av första kvartalet. Detta gör att verksamheten ges förutsättningar att påbörja planering på våren.

Den senast beslutade versionen av inriktnings-VP kan du som medarbetare ta del av via diariet, via BeHDa (Högskolan Dalarnas besluts- och mötesverktyg) och på medarbetarwebben.

Strategins nio delmål, högskolans verksamhetscykel

Planering kommande år

Verksamhetsplaneringen utgår från senaste inriktnings-VP och strukturen från strategins nio delmål. Planeringen utgörs av en högskoleövergripande verksamhetsplan och specifika verksamhetsplaner för respektive institution och verksamhetsstödet.

Utbildningsutbud

Två gånger per år beslutar rektor om utbildningsutbudet. Utbildningsutbudet avser program och är både planering på lång och på kort sikt.

Budget

Budget tas fram kopplat till verksamhetsplanen. Under hösten genomförs den slutgiltiga budgetinlämningen. En plan för lärares tjänsteplanering tas fram i samband med budgetprocessen. Uppföljning genomförs kontinuerligt av avdelningschef/avdelningsledare samt institutionsövergripande i samband med bokslut.

Högskolans övergripande verksamhetsplan

Högskolans övergripande verksamhetsplan baseras på inriktnings-VP och regleringsbrev och följs upp i verksamhetsberättelse och årsredovisning. Särskilda prioriteringar kan inkluderas i högskolans verksamhetsplan. Dessa är i normalfallet inkluderade i inriktnings-VP och ingår därför i institutionerna och verksamhetsstödet verksamhetsplaner.

Institutionerna och verksamhetsstödets verksamhetsplaner

Institutionernas och verksamhetsstödets arbete med verksamhetsplaner och uppdrag utgår vanligtvis från tre områden:

  • högskolans inriktnings-VP
  • förslag på utveckling och åtgärder som framkommit i nämndernas planerade utvärdering av utbildning och forskning samt eventuella utvärderingar av UKÄ
  • utvecklingsområden samt prioriterade åtgärder som identifierats genom det operativa och kontinuerliga kvalitetsarbetet

Med utgångspunkt i de tre områdena utvecklar institutionerna och verksamhetsstödet sina verksamhetsplaner och prioriterade kvalitetsuppdrag. De prioriterade kvalitetsuppdragen är specifika aktiviteter som planeras för att uppnå den långsiktiga strategiska inriktningen under kommande år.

Institutionerna och verksamhetsstödets huvuduppdrag

Institutionernas huvuduppdrag framgår av institutionens arbetsordning. Verksamhetsstödets huvuduppdrag framgår av verksamhetsstödets verksamhetsplan som tas fram några månader efter institutionernas verksamhetsplaner. Detta för att verksamhetsstödets prioriteringar i möjligaste mån ska kunna anpassas efter institutionernas behov. Huvuduppdragen och de prioriterade kvalitetsuppdragen benämns ofta tillsammans som verksamhetsuppdrag.

Arbetsordning för institutioner (pdf)

Institutionernas och verksamhetsstödets verksamhetsplaner, kvalitetsuppdrag och ekonomiska ramar som beslutas i inriktning-VP beslutas av rektor. Uppföljning genomförs genom verksamhetsdialoger under året och redovisas i verksamhetsberättelse.

Riskhantering

Riskhantering på högskoleövergripande nivå, planering och uppföljning beslutas årligen av högskolestyrelsen. Rektorsfunktionen ansvarar för att varje år följa upp riskhanteringen för att nästkommande år revidera Högskolan Dalarnas risker samt ge förslag till åtgärder

Genomförande och uppföljning

Verksamhetsdialoger

Verksamhetsdialoger är en del av den årliga uppföljningen och sker löpande under året. Verksamhetsdialog sker gemensamt med företrädare från respektive institution, verksamhetsstödet och rektors ledningsråd.

Verksamhetsdialog vår och höst

För varje institution och verksamhetsstödet genomförs två verksamhetsdialoger, en på våren och en på hösten. Då genomförs uppföljning av respektive verksamhets beslutade verksamhetsplan inklusive kvalitetsuppdrag, studentproduktion, ekonomi och eventuella åtgärder kopplade till riskhantering. Syftet med vårdialogen och höstdialogen är att:

  • identifiera behov av åtgärder
  • erbjuda stöttning
  • planering framåt

Dialogdagar

Fyra gemensamma dialogdagar genomförs per år där rektors ledningsråd och proprefekter deltar. Dialogdagarna har förbestämda teman, exempelvis strategisk inriktning framåt, verksamhetsplanering och budget, verksamhetsberättelse, fördjupning och analys.

Uppföljning och analys

Institutionernas och verksamhetsstödets verksamhetsberättelser

Institutionernas och verksamhetsstödets verksamhet följs upp i verksamhetsberättelser. I Högskolan Dalarnas verksamhetsberättelse görs en högskoleövergripande summering av verksamheten baserat på verksamhetsberättelser, gemensamma dialoger och analyser, verksamhetsberättelsen utgör avstamp för kommande års planering.

Nyckeltal

Nyckeltal speglar både utbildnings- och forskningsverksamheten samt lärarkårens sammansättning.  Nyckeltalen omfattar bland annat:

  • antal helårsstudenter och helårsprestationer
  • antal utbildningsprogram och kurser
  • antal examina
  • antal kurser där kurs respektive programanalys genomförts och diarieförts
  • intäkter av externa forskningsmedel
  • antal refereegranskade publikationer
  • antal personår disputerade samt antal aktiva forskarstuderande.

Uppföljning av högskolans övergripande verksamhet

I Högskolan Dalarnas verksamhetsberättelse följs den lärosätesövergripande verksamhetsplanen upp och uppföljningen av verksamheten under året summeras.

Resultaten från verksamhetsberättelsens analys utgör underlag till kommande års verksamhetsplaneringsarbete och leder vid behov till omprioriteringar under innevarande verksamhetsår.

Verksamhetsberättelsen syftar till att utgöra ett komplement till Högskolan Dalarnas årsredovisning. Verksamhetsberättelsen innehåller flertalet av de nyckeltal som återfinns i årsredovisningen, nedbrutet per institution. I jämförelse med årsredovisningen innehåller verksamhetsberättelsen också mer detaljerad analys och framåtsyftande identifiering av behov av åtgärder.

Senast granskad: