Granskning och planerad utvärdering (pelare 3)

Här kan du läsa om pelare 3 i högskolans kvalitetssystem, granskning och planerad utvärdering.

Utbildnings- och forskningsnämnden (UFN) upprättar kvalitetskrav för utbildning och forskning vid högskolan. UFN genomför kvalitetsgranskningar inför inrättande av nya examina och utbildningsprogram, inför anställning och befordran av lärare, samt utvärderar regelbundet utbildnings- och forskningsverksamheten utifrån kvalitetskraven.

Kollegiala nämnder, Högskolan Dalarna

Inrättande av utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Beslut om inrättande av ämne, huvudområde, yrkesexamen och utbildningsprogram innebär ett långsiktig åtagande och beslutas av rektor.

Inför att en process för inrättande startar sker en verksamhetsplaneringprocess. Institutionernas strategiska målsättningar struktureras i institutionernas verksamhetsplan.

För att säkerställa att kvalitetskrav kan uppfylls ska berörda institutioner ha:

  • en långsiktig plan för utbildningens genomförande
  • en långsiktig plan för utbildningens kompetensförsörjning.

Inrättande sker efter kvalitetsgranskning av utbildnings- och forskningsnämnden (UFN) alternativt universitetskanslersämbetet (UKÄ).

Ansökan om examen bereds av examenstillståndsutskottet (XU). XU tillsätts av och arbetar på uppdrag av UFN. UFN lämnar förslag till rektor om beslut att inrätta utbildning, lämna ansökan till UKÄ för prövning av examenstillstånd eller att avslå ansökan. För yrkesexamen tillkommer extern granskning av sakkunniga.

Inrättande av ämnen, huvudområden, yrkesexamina och utbildningsprogram

Regler för inrättande och nedläggning av ämne, huvudområde, yrkesexamen och utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå (pdf)

Inrättande av forskarutbildningsämne

För inrättande av forskarutbildningsämne krävs först att UKÄ beviljar tillstånd att utfärda examen på forskarnivå, eller att inrättande sker inom något av de fyra forskarutbildningsområden UKÄ beviljat sedan tidigare:

  • mikrodataanalys
  • hälsa och välfärd med inriktning evidensbaserad praktik
  • pedagogiskt arbete
  • resurseffektivt byggd miljö

Uppdraget om att ansöka om forskarutbildningsämne ska först ingå som ett verksamhetsuppdrag från rektor till berörd institution/institutioner. Ansökan granskas av forskarutbildningsnämnden (FUN) som konsulterar minst två externa sakkunniga med professorskompetens. Baserat på FUN:s och de externas granskning lämnar FUN ett yttrande till UFN som fattar beslut om inrättande. Detta förutsatt att kvalitetskraven är uppfyllda.

Regler för inrättande av forskarutbildningsämne (pdf)

Fastställa kurs- och utbildningsplaner

UFN har det övergripande kvalitetsansvaret för kurs- och utbildningsplaner vid Högskolan Dalarna.

Kvalitetssäkring innan inrättande av nya kurser och program inom en institution genomförs enligt UFN:s fastställda regler. Reglerna ska säkerställa att:

  • föreslagen kurs- eller utbildningsplan är ändamålsenlig utifrån utbildningens behov
  • motsvara kvalitetskrav som finns i nationella och lokala styrdokument.

Regler för kurs- och utbildningsplaner på grundnivå och på avancerad nivå (pdf)

UFN har även det övergripande kvalitetsansvaret för kurs- och utbildningsplaner på forskarutbildningsnivå.

Skapa ny kurs- eller utbildningsplan

Ansvar för beredning av kursplaner och återkallande av kursplaner för forskarutbildningskurser vilar på ämnesansvarig för den forskarutbildning som kursen räknas till. Ansvar för beredning av högskolegemensamma kurser åvilar någon av de ämnesansvariga från berörda forskarutbildningar.

Regler för utbildning på forskarnivå (pdf)

Utbildning på forskarnivå

Regler för utbildning på forskarnivå innefattar nationella och lokala regler. Där finns bland annat anvisningar för:

  • allmän studieplan
  • antagning
  • fastställande och uppföljning av individuell studieplan (ISP)
  • handelning
  • examination

Studierektor för forskarutbildningen ansvarar för att uppföljning av ISP sker minst en gång per år.

Examination

Inför examination av licentiatuppsats och doktorsavhandling ska uppsatsen/avhandlingen förhandsgranskas av oberoende (fri från jäv) granskare och ett yttrande om uppsatsen/avhandlingen ska lämnas.

Mutor och jäv vid Högskolan Dalarna (pdf)

Rekrytering, meritering och befordran

Rekrytering, meritering och befordran är viktiga strategiska processer för högskolans utveckling och kvalitetssäkring.

I högskolans anställningsordning beskrivs reglerna för rekrytering, meritering och befordran.

Anställningsförslagsutskottet (AFU), ett kollegialt sammansatt utskott under UFN, bedömer med utgångspunkt i sakkunnigutlåtanden vetenskaplig och pedagogisk skicklighet av sökande till lektors- och professorsanställningar samt befordringar och pedagogisk meritering. Formella beslut fattas enligt delegationsordningen.

Anställningsordning för lärare vid Högskolan Dalarna (pdf)

Utvärdering och uppföljning av utbildningar

Intern utvärdering av utbildningars kvalitet

UFN ansvarar för intern utvärdering av utbildningars kvalitet vid Högskolan Dalarna. Varje utbildning ska utvärderas minst en gång under en sex-årscykel. Huvudsakligen ansvarar ett av de fem utskotten för utvärdering av utbildningar (UUU) för utvärderingarna inom en institution. Prefekt ansvarar för att planerade utvärderingar skrivs med i institutionens verksamhetsplan.

Regler för de kollegiala nämndernas utvärdering och uppföljning av utbildning (pdf)

Arbetsordning för kollegialt valda nämnder och utskott (pdf)

Utvärdering av större ämnen med flera program och examina kan vid behov delas upp i flera utvärderingsomgångar. UUU respektive FUN genomför dem med stöd av externa sakkunniga.

Utvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Värdering av utbildningens måluppfyllelse, kurs- och utbildningsplaner och andra dokument, samt förutsättningar och processer för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, granskas utifrån en självvärdering. Prefekterna ansvarar för att dokumentet upprättas.

Utvärdering utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Utvärdering av utbildning på forskarnivå

FUN granskar systematiskt: 

  • värdering av utbildningens måluppfyllelse
  • kurs- och utbildningsplaner och andra dokument
  • förutsättningar och processer
  • utbildningens utformning
  • genomförande och resultat för högskolans forskarutbildningar.

Utvärdering av utbildning på forskarnivå

Utvärdering och uppföljning av forskningsverksamheten

Högskolan Dalarnas systematiska utvärdering av forskningsverksamheten sker utifrån institutionstillhörighet. Var sjätte år genomförs en högskoleövergripande granskning med stöd av externa sakkunniga. UFN ansvarar för genomförandet av denna granskning.

Utvärdering av forskningsverksamheten

Senast granskad: