Dekaner informerar – december 2024

Vi dekaner, som nu efter årsskiftet enbart är Linda och Anna, vill önska god fortsättning på det nya året och rapportera om våra aktiviteter från i december. Vi vill också uttrycka vårt varmaste tack till Carl som nu avslutat sitt prodekanuppdrag och tacka för gott samarbete.

Nya ledamöter i nämnder och utskott

Det är inte bara Carl som slutar, utan efter höstens val har en ny nämnd konstituerat sig. Vi tackar även de övriga som slutar som ledamöter i utbildnings- och forskningsnämnden för deras insatser (Mattias Aronsson, Farhana Borg och Daniel Brandt) och välkomnar fyra nya ledamöter (Lovisa Berg, Céline Rocher Hahlin, Roger Johansson och Camilla Udo).

Även forskarutbildningsnämnden har efter valet nya ledamöter och vi tackar Anna Ehrenberg (ordförande) och Hasan Fleyeh (vice ordförande) för deras insatser rörande forskarutbildningen genom FUN, och även för viktiga bidrag på UFNs möten. Vi ser nu fram emot samarbete med Lena Dahlberg (ny ordförande i FUN) och Johan Håkansson (ny vice ordförande i FUN).

Byte av ledamöter i UFN innebär också förändringar inom utvärderingsutskotten, UUU. Lovisa Berg ersätter Farhana Borg som ordförande i UUU IIT. Roger Johansson ersätter Daniel Brandt som ordförande för UUU ILU. Hur utvärderingsarbetet ska ske för lärarutbildningarna framöver, med tanke på organisationsförändringarna som pågår, ska diskuteras med interimistiska lärarutbildningsnämnden (i-LUN) under våren. Ordförande för i-LUN, Jonas Tosteby, har liksom ordföranden för AFU och FUN rätt att delta på UFNs möten under våren och vi ser även fram emot detta samarbete.

Ett år med kvalitetsdialoger

Vi har nu genomfört ett år med terminsvisa kvalitetsdialoger mellan institutionsledningarna och dekanen i syfte att stötta kvalitetsarbetet på institutionerna. Arbetet har varit positivt på många sätt och förutom att risken minskar för att frågor tappas bort så har det gett tillfälle till att förmedla goda exempel från den ena institutionen till den andra. Arbetet har sammanställts i en rapport som ger en god översikt över det kvalitetsarbete som pågått.

Genom kvalitetsdialogerna har det också framkommit att insamlingen av det underlag avseende bland annat kurs- och programanalyser inför dialogerna upplevs som belastande, det finns ett behov av att göra insamlandet av informationen kring kurs- och programanalyser smidigare och stödet har därför tagit fram ett formulär för detta. Det underlättar för många om det används, framför allt för institutionsadministratörerna som hanterar många filer av detta slag. Det ger också goda möjlighet till snabba översikter. Är du kurs- eller programansvarig, så spara länken nedan! 

Nya ämnesansvariga

På decembermötet fattades beslut om ämnesansvariga för följande ämnen:

Inrättande av ämne, huvudområde och utbildningar inom datavetenskaper och Data Analytics

Nämnden har behandlat ansökningar om inrättande av ämnena datavetenskaper (grund- och avancerad nivå) och Data Analytics (forskarutbildningsnivå). Samtidigt har två huvudområden behandlats: datavetenskaper (grundnivå) och Data Analytics (avancerad nivå). Ämnet datavetenskaper ger ett flertal program. Nämnden ställer sig positiv till ansökningarna och rekommenderar rektor att besluta om inrättande. Forskarutbildningsämnet hade UFN själva mandat att inrätta.

Inrättande av forskarutbildningsämne Data Analytics (pdf)

Förändringar i två styrdokument

UFN och FUN har arbetat med revideringar av styrdokument. Bland annat har regler för kvalitetskrav av utbildning fått ett mindre tillägg och innefattar även utbildning på forskarnivå. UFN planerar att under 2025 göra en större översyn av detta regeldokument med anledning av de synpunkter som inkommit via kvalitetsdialoger och dialoger med bland annat ämnes- och programansvariga. Allt finns nu samlat i:

Regler för kvalitetskrav: ansvar och kontinuerlig uppföljning av utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå (pdf)

Efter diskussioner under MBL-förhandling beslutade UFN att stryka ett nyligen tillagt avsnitt om oegentligheter om karenstid vid konstaterade oegentligheter i samband med ansökan i styrdokumentet ”Regler för antagning av docent”. Verksamhetsstödet kommer att skapa ett samlat styrdokument för hantering av dylikt. Avsnittet har tagits bort och mindre redaktionella ändringar har gjorts.

Regler för antagning av docent (pdf)

Riktlinjer för lärarkompetens och lärarkapacitet

UFN har en längre tid arbetat med att hitta lämpliga formuleringar rörande riktvärden för vilken lärarkompetens och lärarkapacitet som ska krävas för inrättande (och utvärdering) av ämne, huvudområde och utbildningsprogram. De tidigare föreslagna (och även de fram tills nu använda) kvantitativa måtten på antal personer som bör ingå i miljön har ersatts av skrivningar som lyfter kvalitativa aspekter och nu krävs ett mer omfattande resonemang utifrån uppställda frågor i de underlag som lämnas för bedömning. Frågorna rör följande teman:

  • Ämnets eller utbildningens bredd och karaktär.
  • Utbildningens volym, dvs. antal studenter/doktorander och kurser.
  • Utbildningens nivå.
  • Förutsättningar för forskning.
  • Nationell och lokal kontext.

Anvisningar och mall för ansökan om inrättande av ämne (pdf)

Anvisningar och mall för ansökan om inrättande av huvudområde (pdf)

Anvisningar och mall för ansökan om inrättande av utbildningsprogram, inklusive inrättande av inriktning inom specialistsjusköterskeexamen och teknikområde inom högskoleingenjörsexamen (pdf)

Långsiktig plan för utbildningsutvärdering

I förra ”Dekanerna informerar” skrev vi om ändrade arbetssätt för utbildningsutvärdering. Efter diskussioner med ämnesansvariga och prefekter är principen nu att utvärderingar precis som i dag ska göras var sjätte år, men fortsättningsvis som en samlad utvärdering av hela ämnet, där tillhörande program utvärderas enskilt men samtidigt i tid. Denna förändring har haft viss påverkan på den långsiktiga plan som fastställs varje december för tre år. Den uppdaterade långtidsplanen ser ut på detta vis:

Plan för interna utvärderingar 2026–2031 (pdf)

Det bästa från utbildningsutvärderingar 2024

UUU har under 2024 avslutat utvärderingar av utbildningar ledande till barnmorskeexamen och till examina i företagsekonomi, sociologi, interkulturella litteraturstudier, spanska, tyska, samt resursämnet filosofi. Vi sammanfattar gångna årets utbildningsutvärderingar genom några exempel på styrkor som framkommit i de utvärderingar som genomförts. Kontakta gärna de ansvariga ämnena för att få veta mer om hur de arbetar för att nå hög kvalitet.  

Barnmorskeexamen

Utbildningens användbarhet i hälso- och sjukvården är tydlig och utgör även en stadig grund för vidare högre studier. Ett nära samarbete mellan studenter och lärare och en god forskningsanknytning som stärks av miljöns internationella profil. Utbildningen har en genomtänkt progression där lärandemålen står i fokus och processen för att nå målen är tydliga. Global samverkan möjliggör pedagogiska inslag och aktiverar studenter både i planering och genomförande. Detta bygger in och främjar kvalitet i utbildningen. All personal är involverade i forskning, inklusive adjunkter om än på begränsad nivå. Detta bidrar till att skapa en akademisk miljö och ger goda förutsättningar för en forskningsanknuten utbildning.

Rapport och utlåtande: intern utbildningsutvärdering barnmorskeexamen (pdf)

Företagsekonomi

Utbildningarna inom företagsekonomi och ekonomprogrammet är populära bland studenter i Sverige och leder normalt till kvalificerade arbeten efter utbildning. Vid HDa erbjuder företagsekonomin en klassisk typ av FEK-utbildning inom området som gör den yrkesrelevant. FEK-utbildningarna vid Högskolan Dalarna har idag ett gott söktryck. Självvärderingen visar att det finns en stor medvetenhet och öppenhet kring de flesta av de utmaningar som kollegiet inom företagsekonomi står inför. Det är ett kapital som borgar för att det finns ett genuint kvalitetsdriv som medger förbättringar av utbildningarna samt omhändertagande av de möjligheter som ges.

Rapport och utlåtande: intern utbildningsutvärdering företagsekonom (pdf)

Interkulturella litteraturstudier

Utbildningen är unik i sitt slag i ett svenskt sammanhang. Lärarnas kompetens är hög och relevant. Interkulturella litteraturstudier är ett betydelsefullt område att utveckla vidare.

Rapport och utlåtande: intern utbildningsutvärdering interkulturella litteraturstudier (pdf)

Sociologi

Båda sakkunniga framför goda argument för att behålla nuvarande breda profil på utbildningen. Båda ser att utbildningen på det stora hela tycks vara välfungerande. Extra positivt ser de sakkunniga på forskningskompetensen som på det övergripande planet väl motsvarar utbildningen. Särskilt imponerade är de sakkunniga över forskningsproduktionen i förhållande till antalet anställda. Programmet är i linje med de krav som gäller för en filosofie kandidatexamen. Utbildningen bedöms vara relevant och anpassad till det aktuella forskningsläget. Sociologiämnet påvisar ett betydande engagemang för internationalisering och har kommit en bra bit med att integrera detta och hållbarhet i utbildningen. Initiativet med projektet Academic Literacies in Social Sciences (ALiSS) är ett gott initiativ för att stärka studenternas akademiska skrivande.

Rapport och utlåtande: intern utbildningsutvärdering interkulturella litteraturstudier (pdf)

Filosofi

Utbildningen bedöms motsvara nationell standard och har ett gediget utbildningsutbud med stor bredd och flexibilitet. Den undervisande personalen påvisar ett stort engagemang för ämnet och utbildningarna vilket borgar för en kultur av ständiga förbättringar. Filosofin vid Högskolan Dalarna visar på hög kvalitet avseende utbildning i akademiska färdigheter såsom skrivande av exempelvis analytiska texter och generiska färdigheter såsom muntlig framställning och argumentation. Särskilt gäller detta kursen Vetenskapligt tänkande och skrivande som har potential att utvecklas till och fungera som en högskolegemensam kurs i (huvudsakligen) vetenskapsteori. En styrka är hur filosofiämnet vid Högskolan Dalarna jobbar med internationalisering som innehållsaspekt i sina kurser.

Utvärdering: utlåtande efter genomförd utvärdering filosofi (docx)

Tyska

Lärarpersonalen har djup och bred kompetens i ämnet tyska och bedriver för utbildningen relevant forskning. Lärarna kännetecknas också av engagemang och god pedagogisk förmåga. Profileringen och inriktningen mot lärande är en styrka, liksom möjligheterna att läsa fristående kurser med didaktisk inriktning, vilket bidrar till ett stabilt studentunderlag och skapar möjligheter till samverkan med andra lärosäten. Ämnet har ett stort nätverk som direkt bidrar till utbildningens kvalitet såsom samarbeten med ambassader och tyska lärosäten, studenter vid tyskspråkiga universitet som ”online-praktikanter”, och samarbete över ämnesgränserna inom institutionen.

Utvärdering: utlåtande efter genomförd utvärdering tyska (docx)

Spanska

Kvalitén på grundutbildningen är genomgående hög med lärare som uppfattas som både kunniga och engagerade. Progression och variation inom delkurserna liksom examinationsformerna är logiska och rimliga och skapar goda förutsättningar för ett djupare och alltmer självständigt förhållande till de inhämtade kunskaperna. De internationella perspektiven framgår tydligt i kursplanerna för samtliga delar av utbildningen. Studenternas övning i akademiskt skrivande sker löpande genom hela utbildningen.

Rapport och utlåtande: intern utbildningsutvärdering spanska (pdf)

Kontakt
Anna Annerberg
Universitetslektor pedagogik
Linda Vixner
Docent medicinsk vetenskap
Senast granskad:
Senast granskad: