Genomföra programanalys

För alla program ska studenterna få möjlighet att göra en anonym programvärdering som sedan tillsammans med annan relevant dokumentation ligger till grund för en programanalys.

För varje utbildningsprogram ska en programanalys genomföras årligen. Programanalysen ska bidra till att utbildningsprogrammet genomgår en medveten och systematisk utveckling.

Underlag utgörs av den samlade dokumentationen från kurser, dialog med ämnesansvariga och undervisande lärare samt studenternas synpunkter.

Programvärdering

Minst en gång per år ska programstudenter ges möjlighet att lämna synpunkter på programmet anonymt (programvärdering). Därutöver får programansvariga lärare välja de mest ändamålsenliga metoderna för insamling av studenternas synpunkter. Programvärderingen kan således med fördel kompletteras med löpande (formativa) programvärderingar under programmets gång.

UFN har i uppdrag att ta fram högskolegemensamma frågor för programvärderingen. Dessa kommer att bli klara under hösten 2024. Frågorna kommer då föras in i en programvärderingsmall som nås via programrummen i lärplattformen.

Tills den högskolegemensamma programvärderingsmallen är på plats är det upp till varje programansvarig att genomföra en programvärdering i enlighet med gällande regelverk. För digitala programvärderingar rekommendras enkätverktyget Sunet Survey då detta uppfyller kraven utifrån dataskyddsförordningen (GDPR).

I övrigt kan du behöva ta hänsyn till eventuella institutionsgemensamma frågor.

För råd och inspiration kring innehåll i programvärderingen kan du vända dig till de pedagogiska utvecklarna. För tekniskt stöd kan du vända dig till IKT-pedagogerna.

Stödsida för Sunet Survey.

Programanalys

Programanalysen är viktig som verktyg för programmets utveckling då den kan identifiera förbättringar inför nästa programtillfälle. Den är också viktig som en del av det övergripande operativa och kontinuerliga kvalitetsarbetet för Högskolan Dalarna.

Programanalysen ska redogöra för:

  • Hur planering och administration av programmet har fungerat.
  • Kursanalyser, bemanning, genomströmningsstatistik, och söktryck.
  • Studenternas synpunkter på programmet från programråd, programvärdering och de synpunkter som kommit in på andra sätt.
  • Om förändringar i programmet eller omvärlden påverkar studenternas anställningsbarhet.
  • Synpunkter från samtliga ämnesansvariga vars ämnen ger kurser i programmet.
  • En analys av huruvida kursinnehåll i utbildningsprogram mot yrkesexamen innebär successiv fördjupning och leder till att studenten uppnår högskoleförordningens examensmål.
  • Beskrivning av hur studenternas inflytande över utbildningen har möjliggjorts.
  • Vilka metoder som använts för insamling av studenternas synpunkter.
  • Huruvida i programmet ingående kurstitlar överensstämmer med utbildningsplanen.
  • Samverkan med näringsliv och andra avnämare genom branschråd, platsbesök etc.
  • Internationalisering avseende utbildningens innehåll och upplägg samt in- och utresande studenter.
  • De åtgärder som föreslås eller planeras för att utveckla programmet samt förslag på därav följande uppdateringar av programhandboken/utbildningsplanen.

Nedanstående programanalysmall kan du använda för att säkerställa att programanalysen innehåller de delar som krävs utifrån regelverket.

Mall för programanalys på svenska - VT24 (docx)

Template for programme analysis in English - VT24 (docx)

Tillgängliggörande och arkivering

Programanalysen ska göras tillgänglig och skickas till institutionsadministratör för diarieföring och arkivering. Dessutom ska den kommuniceras till programmets intressenter.

Minst till:

  • till nuvarande studenter
  • studenter i kommande programtillfälle
  • studentkåren (info@dalastudent.se)
  • undervisande lärare i programmet
  • ämnesansvarig
  • avdelningsledare
  • prefekt
  • Institutionsledningsråd
  • i förekommande fall samverkansparter.

Ansvar för programvärdering och programanalys

Du som programansvarig ansvarar för:

  • att det genomförs en programanalys
  • att programanalysen tillgängliggörs och kommuniceras till kursens intressenter
  • terminsvis rapportera till institutionsledningsrådet:
    • vilka programanalyser som genomförts
    • vilka åtgärder som vidtagits och planeras
    • vilka av de identifierade åtgärderna som kräver resurser.

Du som prefekt ansvarar för:

  • att programanalyser inklusive programvärderingar genomförs, sammanställs och att nödvändiga åtgärder vidtas
  • att det inom ramen för verksamhetscykeln tilldelas resurser för att möjliggöra förbättringsåtgärder i de fall dessa är prioriterade och kräver större utvecklingsinsatser.

Utifrån de samlade programanalyserna ska övergripande utvecklingsområden identifieras.

Utveckla och revidera program

Programanalysen ska följas upp på ämnes- och programnivå av programmets lärarkollegium. Programutveckling är således en gemensam angelägenhet som kräver samordning av insatser och resurser över ämnes- och i vissa fall institutionsgränser.

Följande är bra att tänka på gällande programrevidering och -utveckling: 

  • Se till att löpande se över programmet utifrån potentiella ändringar kurser som ingår i programmet.
  • Diskutera eventuella ändringar eller större utveckling av programmet med ämnesansvariga, kursansvariga, examinatorer för kurser som ingår i programmet och eventuellt andra berörda parter.
  • Säkerställ att progression inom huvudområdet, uppfyllande av examens- och ev. programmål upprätthålls efter eventuella förändringar av och åtgärder för programmet.

Större revideringar eller åtgärder inom ett program hanteras inom institutionens verksamhetscykel.

Senast granskad:
Kontakt

Få support i digitala undervisningsverktyg av våra IKT-pedagoger

Du som undervisar kan få hjälp med pedagogiska och tekniska frågor som rör undervisning

Stöd med digitala pedagogiska verktyg

Om du, eller ni i ert arbetslag, behöver stöd med att använda Högskolan Dalarnas digitala pedagogiska verktyg i er undervisning är du välkommen att boka en IKT-pedagog. Det kan gälla stöd i användandet av vår lärplattform, hybridsalar, samskapande verktyg, digitala möten, mediehantering och enkätverktyg.

Diskutera pedagogiska och didaktiska frågor

Om du, eller ni i ert arbetslag, vill diskutera pedagogiska och didaktiska frågor är du välkommen att kontakta en pedagogisk utvecklare för att boka en tid. Det kan till exempel gälla stöd kring kursupplägg, kursutveckling, undervisningsmetoder, studentaktivt lärande, tillgänglighet i undervisning, examination eller utveckling av program.

Skicka ett mejl till pedagogiskkonsultation@du.se där du beskriver det du vill diskutera. 

 

Senast granskad: